Att barn lär genom
lek vet vi nog alla , oavsett utbildning eller ej.Frågan är vad
lär dom sig? Ja inte handlar det om ismolekyler .Nej det handlar om
kommunikation och samspel bla som lägger grunden till social
kompetens. Barnen utvecklar beroende av lekens karaktär fin och
grovmotoriska färdigheter. Barnen tränar även sina
koordinationsförmågor,Att leka tar barnen till olika världar där
fantasi och innlevelse är ett måste för att ingå i olika roller.I
leken utvecklas barnens krativitet “ man tager vad man haver”
allt är möjligt och barnen gör upp sina inre bilder, Små
blivande nobelrpristagare I uppfinningsrikedom..genom att I leken
kommunicera tränar barnen sig även språkligt. Genom att deltaga I
detta sociala sammanhang inhämtar dom kunskap från varandra. De
barn som gärna leker ensamma då? I ensamlekar har oftast barnet I
fråga alla roller och svarar och bemöter sig själv I leken. Många
barn föredrar ensamlek, eftersom dom då slipper förhandla , eller
helt enkelt söker en egen sfär vill ha lugn och ro .Eftersom
regler styr en stor del av leken så är det viktigt att vara eniga
vilka regler som ska gälla , barnen går nämligen in med själ och
hjärta i uppdrag lek. En lek kan uppstå ur ett ord , en mening som
en blixt från en klarblå himmel med andra ord. Känslor och
känslouttryck är viktiga .Dom låtsasgråter , ansiktsuttryck
skiftar. kroppsspråk som påvisar ilska glädje oro osv. .Jag är
till hundra procent övertygad om att för tidig inriktning på tidig
inlärning dvs instruktionspedagogik .En tro om att vi kan
påverka barns förmågor och intelligens från förskolestart är
rena rama idiotin. Barn lär sig genom att exprimentera utifrån sina
egna teorier .Jag tror vi är på god väg att analysera sönder det
viktigaste I barnens liv nämligen leken.
Svenskt ordspråk
Lärdom föds I kiv
och strid
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar