De vuxna kommer alltid ha "makten" i förskolan. Eftersom barnen befinner sig i underläge då barnen står i olika beroendeförhållanden till den vuxne. "...-Kan du knäppa?" Dom ber om olika uppgifter och göromål som dom inte klarar själva. Ta på, ta av, knyta, fixa och dona. Det är otaliga gånger under en dag som barnen är tvungna till s.k "underläge ". Men nu ställer jag mig frågan: Är inte detta ok? Felet är, om vi som jag gjorde i inledningen, kallar det makt. Vi vill ha kompetenta barn som har inflytande. Det är helt ok, men jag tror, för att bli kompetent, behöver man träna. Övning ger färdighet, sägs det. Barn erövrar kunskap genom, framför allt leken. Samspelet med andra människor är en viktig del. Genom att skapa, undersöka, titta, se och höra - tar barnen in olika impulser som dom med tiden lär utifrån.Vi får inte glömma att olika barn lär in på olika sätt. En del barn t ex tittar under en lång period på hur andra gör och kan sedan t ex cykla. En del barn prövar och prövar till kan.Vi ska vara deras vägvisare. Deras dagens: GPS. Jag tänker på djurvärlden som i mångt och mycket påminner om människors sätt att lära. Inte skickar lejonmamman ut sin lejonunge på jakt innan ungen fått varit med sett, hört och reflekterat. Lejonmamman lär ut till sina ungar, och först när mamman anser att ungen är kompetent, deltar ungen i jakten. Inflytandet växer med kompetens. Ju mer vi lär oss desto mer kan vi vara med att påverka. Vi får inte glömma bort att konsekvenser - orsak -verkan, är begrepp som de mindre barnen har svårt att förstå. Hur stor del inflytande ett barn har beror b la på ålder och språklig förmåga, samt förmåga att förmedla kommunikation via kroppsspråk. Det är mellanmål och barnen ombeds en stund före att börja plocka undan det dom håller på med. Två pojkar runt 4 1/2 år bygger en stor djurpark i byggrummet. Pojkarna är inte klara och vill fortsätta.att leka. "...-Kan vi få leka i "byggis"? efter mellanmålet?", frågar pojkarna och förklarar att dom inte är klara med leken. Det är helt ok för mig, så jag säger: "...- Visst det går bra". Jag hör nu hur en flicka vid ett annat bord frågar en personal under mellanmålet huruvida vi ska gå ut eller vara inne efter mellanmålet. Den andre personalen svarar flickan: "...-Vi ska gå ut". "...Ohhhh", hör jag dessa bägge pojkar utropa. "...- Vi skulle få bygga klart Agneta lovade oss", säger dom vända till den andra personalen. "...-Ja, men nu är det jag som stänger idag och jag vill att vi är ute", säger personalen vid bord två. Pojkarna försöker med olika frågor: "...-Kan vi få leka klart och gå ut när vi är klara? Kan vi....?" Det slutade med att pojkarna klär på sig och går ut. Här är helt klart att pojkarna skulle fått inflytande över sina val. Dom visade en stor kompetens i sina argumenteranden. Orsaker ledde till verkan, som i detta fallet fråntog pojkarna möjligheten till lek samt inflytande. Jag skrev en stor lapp på dörren in till byggrummet: "UPPTAGET. BYGGE PÅGÅR OBS STÄDA INTE HÄR".
KOMPETENT SYNONYMER
skicklig, duglig, sakkunnig, kvalificerad; behörig, meriterad, berättigad
Puh såg på sina två tassar. Han visste, att en av dem var den högra, och han visste, att när man hade beslutat sig för vilken som var den högra, så var den andra den vänstra, men han kunde aldrig komma ihåg, hur man skulle börja. Nalle Puh - A.A. Milne
/Agneta Svedjeland
Puh såg på sina två tassar. Han visste, att en av dem var den högra, och han visste, att när man hade beslutat sig för vilken som var den högra, så var den andra den vänstra, men han kunde aldrig komma ihåg, hur man skulle börja. Nalle Puh - A.A. Milne
/Agneta Svedjeland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar