onsdag 12 februari 2014

JAZZHJÄRNA-GÄRNA




Lille Kalle kommer hem efter sitt livs allra första skoldag och hans mor frågar glatt:
- Vad fick ni lära er idag? Kalle svarar efter en stunds betänketid: - Inte så mycket, tydligen, för vi skall tillbaks imorgon igen.

Vila i frid Alice.1940-2014
Tack för din livfullhet och din glädje du skänkte svenska folket och världen.



Jag har letat fram min gamla bok "Fria barn lyckliga människor" av A Neill och den pedagogiska idéen om skolan Summerhill. Kom att tänka på denna skola som kontrast till allt som skrivs om våra skolor idag. Dåliga miljöer, dåliga resultat, outbildade lärare, stökiga lektioner o.s.v. Min fråga blir: Är skolan verkligen en bra plats för barn? Varför är skolan så statisk? Allt verkar bygga på inhämtande av kunskap som vuxna bestämt. Den sociala gemenskapen verkar inte vara i fokus. Allt verkar vara resultatrelaterat och det ska uppnås resultat. Detta oavsett om barnen är intresserade eller inte. Som pedagog i många år inom förskolan fokuserade vi på att vara med och bidraga till att barn blir självständiga, ifrågasättande och kreativa individer. Vad händer? Skolan tar vid och de barn som absolut inte har minsta intresse för t ex biologi och tvingas till att inordna sig och acceptera skolans regler och normer. Tänk dig själv att hålla på med något du absolut inte är intresserad av.Samtidigt avkrävs du ett resultat . Du jobbar dessutom i en stökig miljö där du hela tiden blir avbruten. Jag skulle aldrig stå ut tror jag.Tänker mig ett helt opåverkat barn vad gäller regler normer. Jag tror att vi skulle se dessa egenskaper komma i dagens ljus. Förmågan  att ta    tidigt  ansvar . Dom skulle besitta  åsikter om det mesta och ha enorma slutledningsförmågor. Dom skulle påvisa  starka viljor en stor mängd fantasi. Självsäkra som vet hur dom vill ha saker och ting.Oövervinnerliga på något sätt.Dom skulle inte  sitta   fast i gamla tankar och beslut  utan vara  som en jazzmusiker i hjärnan, dvs allt bygger på känsla och improvisation. Vi skulle få se orädda oblyga barn som  inte  känner  av skam  och skuld .barn som har humor som sjunger och  dansar   Vi skulle få se  enorma kraftkällor av glada sprudland  individer ,Det skulle med  andra ord vara lyckliga fria människor  som skulle kunna fatta egna beslut. 
YEEEES!! På Summerhill School i England är man helt övertygad om att man inte lär sig något föränn man själv vill.Samma tanke har jag själv.Jag har sett i det verkliga livet att det är så.Om barn vore opåverkade skulle dom förmodligen ha allt detta med sig i livet som tex 
Lite om Summerhill :På den skolan finns schema för lärare och klassrum men inte för eleverna. De går på de lektioner som de har lust att gå på. Detta kan innebära att elever väljer att läsa sin matte först i sjuan t.ex. Eller att man inte närvarar på en slöjdlektion förrän man börjar snart skall sluta skolan. Men som det är eleverna själva som bestämmer när och vad de skall lära sig så blir allt kunskapande frivilligt, lustfyllt och aktivt

SWING IT MAGISTERN

Agneta


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar