Det kompetenta barnet.Javisst men utrymmet till att utnyttja sin egen kompetens är styrt av vad de vuxna tillåter barnen att göra. Att förmå att utföra olika handlingar som anses självständigt att klara av, har förmodligen barn i alla tider gjort. Det kompetenta barnet är ett uttryck som står för att vi delar en viss pedagogik men uttrycket räcker inte. Detta har jag skrivit om tidigare och menar att när de vuxnas normer styr finns inte utrymme för det viktigaste av allt en dialog. Jag har funderat över barns inflytande ett begrepp som används lika ofta som det kompetenta barnet. Barns inflytande i matsituationerna tex. Minst tre gånger varje dag samlas barnen till olika måltider.En dubbelmoral finns , vi vuxna får- men inte ni barn. Personal kan sitta och äta annan mat än barnen , barnen måste smaka . Regler och förbud råder kring maten i många förskolor. Om barnen tex varit med och veckoplanerat matsedeln varit med vid olika inköp, varit med att laga maten varit överhuvudtaget delaktiga . ett lärande och ett delaktighet uppstår i en dialog med de vuxna och med andra barn. Alla dessa regler och normer som styr matsituationerna gör pedagogerna till kontrollers i stället för lyssnande kommunicerande pedagoger. Kompetenta barn får vi om vi samtalar lyssnar och är tillåtande. Tänker också på att det faktiskt är ett väldigt märkligt uttryck. Kompetent människa , är en människa med utbildning som kan sitt jobb TEX . All kunskap och alla erfarenheter vi lär oss under livets gång gör att kompetensen växer.Kompetens är inte livsvarigt . Har du en gång blivit kompetent socialt ykesmässigt osv är det ju inte så att det bara löper på ,vi måste tillföra näring. Det jag menar är att barn kan klara av att tex lägga upp mat själv , bära bort sin tallrik osvmen dom är inte kompetenta i den bemärkelsen att dom klarar allt, barnen har precis startat sin resa mot den kompetenta människan . På den resan behövs kompetenta pedagoger som kommunicerar och gör resan till en lärande väg för våra barn
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar