söndag 12 februari 2017

GRANSKNING




Alla kommer väl ihåg känslan av en ask nya kritor eller nya vattenfärger tuschpennor sorterade efter färger.Att sätta sig och börja rita eller måla är en känsla som känns än idag angenäm.Till skillnad frän dagens barn i våra förskolor fick jag vara ifred med min konst och mitt bildskapande Ingen vuxen kom och störde med en massa frågor. Kan du berätta beskriva  vad du har målat eller ritat förekom alltså inte. Jag ritade eller målade för min egen skull med andra ord en fri skäl i en fri kropp.Jag hade stark tro på min egen förmåga och det hände av och till att jag visade upp mina alster och fick tex höra "vackra färger tillsammans"Aldrig att det var fint eller mindre fint. " Några förskolebarn fick frågan i ett forskningsprojekt : Vem bestämmer vika bilder som ska sättas upp väggen.Barnen svarade konsekvent fröknarna. Varför sätter dom upp bilderna? Dom tycker dom är fina  blev svaren blandat med  vet inte. Får ni sätta upp vilka bilder ni vill. Svaret kan ni redan. Alla har väl legat i gräset och tittat upp på molnen. ENSAM SÅ BLIR DET EN HELT ANNAN RESA IN I MOLNENS RÖRLIGA KONSTVERK.En njutbar stund jag ensam med endast motivet Man hittar på något,dvs skapar ett inre utrymme,skapar inre egna bilder .Tillsammans med en annan person så blir det samtal tex en säger ser du hästen? pekar, där , ser du inte  dom fyra benen? Man försöker verkligen se denna häst , irriterande men man gör det förmodligen inte men säger ja där, jag ser nen nu.De flesta  människor är inställda på ordning ,reda , sortering .meningsfullhet identifiering  och har svårt att lämna utan att förstå  motivet. När jag gick förskollärarutbildningen  för många herrans år sedan sa vår bildlärare många kloka ord som jag tycker håller än i dag bla SKRIV ALDRIG PÅ BARNENS TECKNINGAR, TEX KALLE HAR RITAT  ETT HUS. (hon sa att det var en kränkning av barnets alster)
 HJÄLP INTE BARNEN MED ATT TILLFÖRA NÅGOT SOM  DU TYCKER FATTAS I BILDEN (Kränker sårar gör bilden ointressant för barnet) LÅT BARNENS TECKNINGAR VARA  ÄVEN OM NI TYCKER DET SKULLE SE BRA UT MED EN RAM RUNT SÅ LÅT BLI.
Jag tänker mig oftast in i hur jag som vuxen skulle reagera om någon annan vuxen kom och skrev ritade ramar på något alster jag gjort-
Eftersom barn  ofta får höra vad fint du har målat så blir det motsatta  dvs om  barnet inte får höra fint om en bild betyder motsatsen-fult så  tänk på att barn ser och registrerar mer än ni tror. Om man som pedagog får teckningar av barn ha dom då i en egen pärm sätt inte upp teckningar från barn tex på era klädskåp om inte alla barnens teckningar får plats. CAROLINES TECKNING SITTER PÅ PETERS SKÅP, MEN INTE MIN.Jag är väldigt övertygad om att  tvånget hos oss vuxna att alltid identifiera barns alster begränsar både den som identifierar och den som blir granskad.


Agneta
En bild säger mer tusen ord.


1 kommentar: