Många resurspersoner i skola och förskola är tyvärr inte utbildade för det svåra utmanande arbetet dom skall utföra Jag tycker att argumentet jag har egna barn så jag kan barn det håller inte för detta arbete Det inte är relevant det går inte att jämföras med en utbildning Föräldrar till dessa barn med en eller annan diagnos har rätt att kräva det tycker jag. Dom barn som verkligen behöver stöd ska väl ha det allra bästa När jag tittar på annonser där förskolor tex söker resurspersonal är det i stort sett ingen som söker förskollärare till dessa tjänster. BARNKÖTARE ELLER ERFARENHET I BARNGRUPP. . De vanligaste diagnoserna är autism adhd aspergers add (Attention Deficit Disorder). En bra utbildning behövs . Att förstå ett barn med adhd tex kräver sin man.Jag såg ofta under min tid i förskolan personal som krävde exakt samma uppförande av barn med diagnos som av de andra barnen Ibland fick jag en känsla av att en del inte trodde att adhd existerade.Uppmärksamhetsproblem oftast i många situationer.Hyperaktivitet. överaktiva . bristande impulskontroll,kraftiga känsloyttringar ., i vissa fall aggressivitet.Dessa barn skall ges samma möjligheter som de andra barnen till utveckling omsorg och lärande..Om barnet gått en tid i förskolan och kanske har en bra relation till en tex förskollärare, låt då den läraren fortsätta att assistera barnet. Ta in en extra person till resten av gruppen istället.Det är ett viktigt och krävande arbete där det inte räcker med att som jag såg i en av många annonser: Vi söker en , social och ansvarsfull person som tycker om att vara tillsammans med barn . Du ska arbeta som stödperson Kanske har du gått barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet. Du ska tycka om att röra på dig Du ska vara flexibel och serviceinriktad och kunna hjälpa till där det behövs.
Gymnasial utbildning
ERFARENHET
Barnskötare:Mindre än 1 års erfarenhet
”älska mig mest när jag förtjänar det minst, för det är då jag behöver det mest” ” Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar