fredag 20 juni 2025

OGYNNSAMT

Jag tycker det enbart är bra att förskolan blir mer skärmfri. Barn behöver vuxna I förskolan som inte går in med en skärm mellan sig själva och barnen. vid tex läsning samlingar skogsutfykter osv. Interaktionen mellan barn ,barn och barn vuxen är superviktig .Jag tror mig veta att skärmen tar över och istället för att barnen samtalar och engagerar sig I andra vuxna eller barn blir skärmen en åskådarpryl som är kravlös.Samspelet och engagemanget, skratten ,gråten, kramen, berömmet , mellan pedagoger och barn är sååå viktigt. Låt förskolan bli en skärmfri zon .Små förskolebarn överkonsumerar redan skärmanvändning utan förskolan inräknad så låt föräldrarna ta ansvaret för barnens skärmanvändning ,förskolan har så mycket mer att erbjuda än en skärm. Hur kan jag tycka som jag gör? Ja det är bara att titta sig runt omkring på gator torg cafeer lekparker varuhus vart än du ser så ser du mammor, pappor , andra vuxna som kommer och håller barnvagnen med den ena handen och I den andra mobilen. Många av barnen är också framåtvända och ofta med en platta I knät . Har sett det så ofta så det är mer regel än undantag .Barn är digitala storkonsumenter I hemmen så skärmfria förskolor är såååå bra.Ansvaret av hur länge och vad barnen gör vid skärmen ligger på föräldrarna och jag anser det rimligt. Det ligger ju dessutom inte till så att alla förskollärare är för digitaliseringen I förskolan utan hälften av lärarna är emot vilket även forskare är då inte finns forskningsstöd som påvisar vinsten med digitala verktyg vad gäller effekten för lärandet.Det vi vet och som håller och som visat sig ha effekt på barns lärande är att barnen vistas I trygga miljöer med stabila relationer där omsorgsbiten är av hög kvalitet.Interaktion och beröring samt uppmuntran som är jätteviktigt finns med dagligen .Lugna harmoniska pedagogiska måltider och vilostunder utan skärmar Lek rörelse musik läsning utevistelse skapande allt med kvalitet och glädje utan skärmar ja då har vi förskolor vi kan kalla kvalitetförskolor. Nu är det så att jag är insatt och just därför anser jag som jag gör.Jag var en av de första som redan 1998 lanserade vår första hemsida för vår förskola. Hade god hjälp av Annika Tiger som var en av de första bloggarna på internet och hon kunde kodning och jag jobbade kontinuerligt med att dagligen uppdatera vår hemsida. Eftersom sexåringarna var kvar I förskolan på den tiden och jag var ansvarig för sexårsversamheten blev det naturligt att föra in dataanvändning I den verksamheten. Redan då I datans begynnelse märkte jag att barnen sögs som svampar till datorerna oavsett vad som visades på skärmen. Jag tänkte då vet jag, att så var det ju när tv-n kom .Man flockades kring någon tråkig opera I svart-vitt så det lägger sig väl. Men det gjorde det inte . Det eskalerade I en rasande fart och till slut hade alla barn datorer I hemmet med dataspel som både var lämpliga eller olämliga . Jag slutade mer eller mindre med att erbjuda spel till barnen I förskolan då spelandet nu fanns I alla hem och då blev heller inte förskolans pedagogiska spel speciellt tilltalande för barnen. Hemsidan förtsatte jag med under alla mina 36 år I förskolan så lite insatt I data och datoriseringsproblematiken är jag trots allt och framför allt kan jag som förskollärare väldigt mycket om barns utveckling om barns behov och just därför skriker jag just nu stoppa elendet innan det är för sent. AGNETA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar