Kvalitén ligger inte i benämnandet: dagis eller förskola. Att påstå att verksamheten är bättre idag för att vi kallar dagis för förskola är nonsens. Jag började redan år -75 inom gebitet och har följt hela spektrat. Omorganisationer, privatiseringar läroplaner och skollagar. Jag har arbetat tillsammans med många olika personer genom åren med olika typer av utbildningar och även tillsammans med outbildad personal. Jag har mött utbildade förskollärare som man inte ens förstår hur dom blivit godkända i sin utbildning och jag har mött outbildade som varit som varit helt fantastiska personer i sitt arbete med barn och föräldrar. Oavsett vad vi kallar verksamheten är det till trots människan bakom verksamhetens dörrar som bestämmer kvalitén. Jag själv tycker inte, trots nya läroplaner, att förskolan har högre kvalitét idag än den sk "dagistiden". Vi gjorde i stort sätt samma saker inom verksamheten då som nu. Skillnaden var att vi hade tid och barngrupperna var mindre än idag. Vi var fler i personalgruppen än idag. Bara det. Jag bara fick en tanke: Stackars de barn som gick på "dagis". Helt utlämnade i händerna på några vuxna som bara passade barn. En hop fårskallar som inte bedrev någon pedagogisk verksamhet. Eller än värre alla vi som inte varit i förskola som små utan var hemma med förälder och syskon. Många av oss 40-talister t ex var hemmabarn. Det blev många, många högst kompetenta människor även utan dagis. Generationen 40-talister beskrivs också ofta som handlingskraftiga och kompetenta. Nej, vet ni vad; att komma så lätt undan att tro att man höjer statusen endast genom att säga förskola och pedagoger är helt absurt. Varje individ som arbetar inom förskolan måste visa i sitt arbete att dom är trygga tror på sina förmågor och sin kompetens. Jag blir ju inte mer kunnig i min yrkesroll bara för att jag tituleras annorlunda. En städare som tituleras lokalvårdare eller hygientekniker utför samma arbetsuppgifter som den som titulerar sig städare. Föräldrars önskemål ang. dagens förskola är den samma förr som nu. En trygg plats där barnen känner glädje och lust till att lära, där barnen ges möjligheter till aktiviteter tillsammans med andra barn. Föräldrar vill och är måna om att barnen är väl omhändertagna när det gäller t ex omvårdnad: hel, ren, torr, utvilad, mätt o.s.v. Om det fungerar på dessa plan kan föräldrarna gå till sina arbeten och känna sig trygga, dom lämnar trots allt det käraste dom har i verksamhetens händer. Föräldrar struntar nog överlag i dagis - förskola - fröken- pedagog - benämningar. Jag är förskollärare, men benämn mig gärna vid mitt namn.
“Av dåligt järn går det inte att göra ett skarpt svärd.“
/Agneta Svedjeland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar