måndag 16 november 2009

VARGDAGAR?

Vargdagar? 
Ja, varför inte...
Jag har tillbringat ganska många dagar av mitt liv bland småtussarna på Förskolan Tussmötevägen.
Förr i tiden då människor var vidskepliga vågade man helt enkelt inte ta ordet; varg i sin mun och gjorde då en omskrivning ett så kallat ”noa-ord ” av ordet och det blev då "Tuss" eller "Tusse". Tussmötevägen blir "Vargmötevägen" egentligen eller?
En annan betydelse av "Tuss" var tomte. "Tomtemotet" låter gulligt tycker jag. Tusse kunde också betyda troll. "Trollmötevägen" passar också bra i mina öron.
Jag tänkte använda bloggen till att skriva ner vardagshändelser från mitt arbete med dessa små rara vargungar.
Tänkte just nu på att jag ofta  pratar med barnen om ord och ords betydelse. Vi vuxna är ju både kulturbärare och förebilder vad gäller vårt svenska språk och språkbruk. När jag läser bloggar eller kikar in på facebook eller twitter förundras jag över val av ord; som t ex "kids",  "fett bra" och så allt detta som är "så sjuuuukt" på något sätt - antingen det gäller att förstärka ord som: lång, kort, bra, gott, liten, stor...listan kan göras oändlig.
Sjukt har länge använts  i sammanhang där vi vill beskriva något som tvivelaktigt. Med Grynet  i TV blev stora delar svenska folket "Sjuuukt". Andra ord istället för "sjukt" eller  t ex "fett" är: väldigt, enormt, kolossalt, oerhört, hejdlöst, gigantiskt eller väldigt mycket.
Jag tycker att vi ska bjuda barnen på ordupplevelser. Barn älskar att ”smaka” på nya ord.
Eller varför inte ta uttrycket ”klockrent”.Tänk att få med sig alla dessa nyanserade beskrivningar som alla har samma "klockrena" innebörd, ord som t ex: perfekt, superb, ofelbar, utmärkt, fullkomligt, felfri, idealiskt och utomordentligt - istället för att bara använda ordet:”klockrent” som beskrivande ord.
Barn tolkar förmodligen detta uttryck som "en ren klocka"...
Här kommer två roliga exempel på hur barn tolkar uttryck samt ord. Jag bakade saffransbröd till Lucia-firande med en grupp barn. Vi var klara och bullarna stod gula och granna på plåtarna. Jag höll på att göra rent bordet då en liten fyraåring kom fram till bordet och frågade: - Är bullarna klara nu? - Inte riktigt, vi ska pensla dom först och sen ska dom in i ugnen, svarade jag.
- Jaha! ska det bli blå färg? säger pojken.
För honom betydde/förknippade han ordet pensla med att måla. Inte undra på att han tittade lite konstigt på mig då jag på hans fråga om blå färg sa att vi ska pensla med ägg. Jag förklarade sedan och visade alla med ett uppvispat ägg hur pensling av bröd går till.
Ett annat exempel:
Vi övade på luciasångerna och ett barn sjöng för full hals och överöstade alla andra. Han sjunger: - Staffan var en tallegren vi tacos nu så gärna…
Ja.

/ Agneta tacos för idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar