http://www.sydsvenskan.se/2016-09-25/sluta-stressa-barnen-med-forskolans-pedagogik--lat-dem-leka-ifred
Läsartext: Sluta stressa barnen med förskolans pedagogik – låt dem leka ifred
Det bästa jag läst på länge skrivet av en 21 åriig vikarie. När inte pedagoger förstår att det är genom leken barn lär sig, genom att ha olika kamratrelationer får dom fler och fler insikter .Om ett barn själv får välja vad dom ska göra så väljer de flesta barn att leka .Varför väljer barn då leken som första prioritet?Jo för att det är roligt i första hand, Den engelska lekforskaren Janet Moyles formulerar dem som bland annat att göra egna val, förhandla, vara självständig, utgå från och fördjupa egna intressen, tänka fritt, utnyttja och utvidga sina sociala och verbala kompetenser, experimentera, utforska, undersöka, ha ett öppet sinne, tänka som om, pröva nya beteenden och färdigheter, formulera och tillämpa regler, använda och utveckla symboliskt tänkande. Om man inom förskolan tolkar läroplanen utifånämnen och kunskaper då har man missförstått lekens lärande som handlar om att barnen fördjupar sin förståelse för olika sammanhang . Allt som verkligheten påvisar att dom inte kan det kan dom i leken.Vi måste bli bra mycket bättre på att värdera leken högt i våra förskolor. Läste något inlägg som en förskollärare hade skrivit och hon behövde tips . Våra barn är väldigt intresserade av att leka med bilar just nu , dom leker olika rollekar osv. Nu undrade hon hur hon skulle få in mattematik och språk i deras lekar. Här borde skylten FRI LEK PÅGÅR STÖR EJ upp-Det jag menar är att i detta läge skulle pedagogens kunskapsjakt sluta med att billeken försvann deras magi i leken skulle försvinna då friheten och deras tankar blir till någon annans syfte. Jag kan ta ett exempel från min tid i förskolan. Vi hade en grupp av barn som i flera veckor lekte att bandyklubbor var deras hästar dom red iväg matade tog in i lekstugan över natten osv. Vart dom red i sina fantasier kunde variera men hästarna hade sina namn och blev både borstade och tvättade. En dag säger en personal att ska jag bygga några käpphästar åt dom så slipper dom ha bandyklubbor. Sagt och gjort vi tyckte alla att det var en bra ide. Fina käpphästar i olika färger med man och allt. Vi trodde att barnen skulle bli glada av vad vi tillförde . Dom låtsades för vår skull och lekte en liten stund med hästarna men nästa dag hade hästleken dött ut. Min första starka reflektion över vikten av barns integritet i leken och jag har skrivit många inlägg om lekens betydelse efter detta uppvaknandet.En förskola som ser verksamheten som en lekande plats där leken är självhjälp till ett lärande är min önslkan för framtidens barn .
Agneta
HAR DU BARA LEKT IDAG?
Idag hade jag matte och naturkunskap, jag rostade bröd.
Jag halverade, delade, räknade, mätte, med ögon och öron och huvud som stöd.
Jag lade till och drog ifrån på samma gång.
Jag använder magneter, klossar och sjung en sång.
Om regnbågar och hur man mäter vikt lärde jag.
Så snälla, säg int "HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Du förstår, att dela med mig när jag leker får jag pröva.
Att lösa problem i min lek får jag pröva.
Jag lär mig lyssna och tala tydligt så andra förstår.
Att vänta på min tur och varför vi inomhus går.
Att läsa mitt namn och skriva det samma-
Att trösta en vän som saknar sin mamma.
Att vara en kompis och hjälpa till.
att man inte kan få allt som man vill.
Att lösa konflikter med ord och inte slag.
Så snälla säg inte: "VA HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Jag lärde mig om en snigel och en snok.
Åt vilket håll man läser en bok.
Att göra sånt som känns svårt.
Att ta ansvar för det som är vårt
Att uttrycka tankar i egna ord.
Att JAG är viktig på vår jord.
Att rita ett huvud med fötter på.
Att den som är liten är bra ändå.
Kunde jag berätta så skulle jag.
Så snälla, säg inte: "HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Jag halverade, delade, räknade, mätte, med ögon och öron och huvud som stöd.
Jag lade till och drog ifrån på samma gång.
Jag använder magneter, klossar och sjung en sång.
Om regnbågar och hur man mäter vikt lärde jag.
Så snälla, säg int "HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Du förstår, att dela med mig när jag leker får jag pröva.
Att lösa problem i min lek får jag pröva.
Jag lär mig lyssna och tala tydligt så andra förstår.
Att vänta på min tur och varför vi inomhus går.
Att läsa mitt namn och skriva det samma-
Att trösta en vän som saknar sin mamma.
Att vara en kompis och hjälpa till.
att man inte kan få allt som man vill.
Att lösa konflikter med ord och inte slag.
Så snälla säg inte: "VA HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Jag lärde mig om en snigel och en snok.
Åt vilket håll man läser en bok.
Att göra sånt som känns svårt.
Att ta ansvar för det som är vårt
Att uttrycka tankar i egna ord.
Att JAG är viktig på vår jord.
Att rita ett huvud med fötter på.
Att den som är liten är bra ändå.
Kunde jag berätta så skulle jag.
Så snälla, säg inte: "HAR DU BARA LEKT IDAG?"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar