onsdag 16 maj 2018

FRIA



Inflytande medbestämmande 1-3 åringar .  JA jag blir helt galen när jag läser  om  fskl som ställer frågor på forum  hur DOM ska lägga upp ett projekt TEX  som ska vara i 4 veckor   det handlar om våra allra minsta i förskolan. dvs 1-3 år Många som nyss lärt sig gå , och många som precis börjat prata. Nyfikna små människor som tränar upp sin motoriska utveckling . sin språkutveckling.sin sociala utveckling och sin personlighetsutveckling.Alltså dom har full upp med att ta in och öva träna på färdigheter.Det börjar bli allvarligt om vi börjar att tala om att det handlar om att vi ska undervisa våra småttingar utifrän en skollag. Till projekten som fskl hade tänkt sig.att med ämnesinterering av biologi,ekologi  naturkunskap få en kunskap om lärande för en hållbar utveckling. När man arbetar med de yngsta barnen i förskolan så är här  och nu det rådande.Leken framför allt , barn som har svårt med leksignaler måste lekas in i leken .här behövs suveräna pedagoger..Pedagoger vars huvudfokus är omsorg lek och inlärning genom lek.och då ej vuxenstyrd lek . Iden fria leken det är i dessa ögonblick inlärning sker .Pedagoger pratar om att barn har infltytande kan göra egna val ta egna beslut osv. Jag vet att så inte är fallet de mesta är planerat och förutbestämt av pedagoger.Det är bara att titta in på förskolors hemsidor så ser man att dagen är spikad av pedagogerna.Vilka tider barnen år ut går in är inget barnen själva kan påverka är bara ett exempel. Verksamheten oraniseras utifrån tex veckoscema vika grupper som går ut eller är inne-verksamheten är organiserad från morgon till stängning. Jag blir också lite förvånad över hur få som ger plats och benäner den fria leken. Där finns lärandet om det är lärandeprocesser man är ute efter. Många skriver att en del projekt bygger på barns intressen. SMÅ BARN UTFORSKAR TITTAR  SMAKAR UNDRSÖKER DET MESTA LÅT DET VARA SÅ OCH TA INTE BORT INTRESSET FÖR TEX kALLE han har tittat och fölt gråsuggor. Kalle är 2 år fyllda. Prata och svara Kalle det räcker så bra.Jag skrev en gång om en pedagog som undrade om inte han skille bygga käpphästar så att flicorna som lekte hästar med bandyklubbor skulle  bli glada  . men det som hände var att leken försvann den ädes inte längre av dom själva. Det jag menar i inledningen är att jag inte i min vildaste fantasi tror att något barn har kommit mef förslag eller önskan om att arbeta kring hållbar utveckling. Huvudfokus ska ligga på omsorgen lek och  att lärandet sker i leken  då så klart den fria leken.Jag förstår att det kan vara svårt att få ihop verksamheter  där för många barn finns i grupperna då krävs en organisation för att det ska fungera- Isället för att ta bort utrymmet för barns fria lek ta bort storabetslagen .Jag skulle vija se i framtiden dessa barn som tagit del i försksverksamheter med korta inskoningar stora grupper  hur har det påverkat våra barn , mentalt  socilat kroppsligt Jag ser organisationen som som en stor bidragande orsak till att barnen inte får så stort inflytande i verksamheten inflytande har gått till inskränkning av bla fri tid till lek vilket skulle vara de flesa barns val  om dom fick välja.


Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger. Elmer Diktonius
agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar