torsdag 27 februari 2025

OTILLFREDS

Sveriges Lärare sågar jätteförskolor: ”Blir hönsgårdar” Nu måste detta ses över varför har det blivit så här? Vad ligger det för tankar bakom. Varför protesterar inte personalen? Vem eller vilka har bestämt att små barn behöver ateljeer ? Har själv arbetat I nästan 40 å I förskolan och om det var något vi gjorde dagligen var att både teckna och måla utan atelje. Vem eller vilka har haft önskemål om att små förskolebarn ska äta I omgångar I stora stimmiga matsalar.? Vem eller vilka har bestämt att en stor yta I förskolan ska bestå av ett torg ? En mötesplats utställningslokal eller? Vem har bestämt att avdelningsutrymmen har blivit minimala och förskolegårdar utan träd och gummerat underlag kan väl aldrig någon vettig person föreslagit . Vem tycker det är praktiskt att arbeta I förskolor byggda på höjden? Vem vill arbeta I en förskola med upp emot 200 barn? Hur kommer dessa barn bli tillgodosedda ? Det handlar inte om barnens kompetens ja ni vet det kompetenta barnet visst dom kan mångt och mycket men omsorgen , omsorgen mina vänner , anknytningen mina vänner det måste ligga som en grundkänsla hos alla barn att dom känner trygghet att det finns vuxna som dom känner närhet till både vid hämtning och lämning och under hela dagens olika aktiviteter I förskolan. Storförskolor gör barnen anonyma Barn behöver lyssnande vuxna dom behöver bli sedda och dom vuxna ska vara förebilder. Barn behöver ha kända trygga vuxna runt sig som dom kan se som bra förebilder någon dom litar på och känner sin tillit till.Någon vuxen som dom kan hålla I handen eller krypa upp I knät hos. Lessen men jag köper inte konceptet Jag tror inte att öppna stora ytor med stora fönsterväggar och solen som glittrar genom kristallerna hängandes från taket gagnar barnen överhuvudtaget . Jag känner en storg sorg över denna utveckling men är man frälst så är man . Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar