måndag 24 mars 2025
LÄRDOM
MAN LÄR SÅ LÄNGE MAN LEVER SÄGER ETT GAMMALT ORDSPRÅK OCH VISST ÄR DET SÅ
Lärandet I vardagen I nuet är inget en pedagog ständigt har I bakhuvudet , men du vet varför du fryst en hink med vatten , du vet varför du plockat med dig grenar och kvistar från skogen du har hela tiden en tankegång om olika aktiviteter samlingar osv som lämpar sig just för din åldersgrupp. Kanske tänker du på ett barn som du vill stödja lite extra. Allt vi gör I förskolan är inte alltid planerat utan kan ofta uppstå I stunden och så tycker jag att det ska vara. Det man daremot alltid måste ha I bakfickan förutom humor är grundstenarna I vad som är viktigast I vårt arbete. Lära ut ja vi kan säga så men jag vill gärna att man tänker förmedla istället. Mina 10 grundstenar : 1A tt vara där barnen är dvs att vara I och med barnen att skratta och ha roligt tillsammans. är A-O annars går du miste om många godbitar som tillför dig som pedagog kunskap om hur de olika barnen fungerar I olika situationer.2 Förmedla empati med sånger berättelser och I lekar hur man kan förså andra personers känslor och själv visa upp sina egna känslor det finns mängder med böcker lekar sånger bara att köra på under en samling tex.3 vara med och hjälpa barnen att uppnå ett gott samspel . Samspel skapas när vi möts I vardagssituatior I leken tambursituationen promenaden I leken osv .För att en bra relation ska uppastå måste man vara närvarande Det är viktigt att medvetet skapa bra stunder av samspel då du först då lär känna barnet.Beröring är viktigt samt att rösten är inbjudande och empatisk. 4 Att inte säga förlåt slentrianmässigt I farten utan att förlåtet innbär att barnen förstår att dom gjort något som inte var så bra gentemot någon annan.5 Alla är lika viktiga , alla är lika bra. 6Att retas eller utsätta någon för trakaserier att jobba på detta är väldigt viktigt genom lekar sagor sånger och att man som pedagog är närvarande där det finns orosmoment. 7.Lära ut att vi alla har olika behov och att den enes behov just den här dagen behövde tillfredställas.Behov är inte alltid rättvist I barnens ögon men väldigt viktigt att förstå och det gör dom om dom får förklarat för sig.8 Du duger som du är. 9Dela med sig 10.Vad betyder kärlek
Utifrån mina 10 Grundstenar arbetade jag under mina år I förskolan som var måååånga. En lek som var vanlig på den tiden barn fick äta russin I förskolan. Jag gjorde en russilek I en utvidgad syskongrupp dvs väldigt blandade åldrar, Jag frågar runt på samlingen hur många russin var och en ville ha .någon sa 8 någon 10 någon visade med fingrarna tex fyra osv. Så kom vi till mr vill ha alla han säger 500 alla barn I ringen hade inte fått valt hur många dom ville ha men jag började räkna och på ca 300 russin tog det slut I påsen så jag sprang till köket och hämtade en ny påse och räknade upp 500 russin till mr vill ha alla och fortsatte till de två sista barnen I ringen . Ett barn vill ha 10 och ett barn vill inte några tyckte inte om.Hur det slutade? Mr började äta men inser efter bara en liten stund att dom andra hade slut på sina och han satt på ett russinberg och bara stoppade I sig medan dom andra satt och tittade på. . Han borjade dela ut först 2 var till alla och sedan fler och fler under tiden som han själv stoppade I sig några men vad lärde sig barngruppen av detta mån tro?
AGNETA
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar