söndag 14 januari 2024
ENSAMRÄTT
Reggio Emilias tankar genomsyrar hela svenska barnomsorgen.Storförskolorna som byggs idag upp till 15 avdelningar byggs utifrån hur förskolan ska bedrivas.Dvs RE-drivna med Torg matsal,atelje osv. Glöm den viktiga tamburkontakten, glöm lugn och ro, glöm små barngrupper, glöm anknytning,glöm uppsikt, glöm glöm glöm eller har dom aldrig vetat? Sverige har inte bedrivit forskning under de senaste 30 åren på vilken effekt förskolan har på barn, men vårt grannland Norge där finns forskning att ta del av om bla stress och vilken påverkan det har hos små barn.Effekter av stora enheter och stora grupper antal relationer hur påverkar det i längden barnens psykiska hälsa.
Studien i Norge handlar om att man följer 1 000 barn födda 2003 och 2004. Målet är att identifiera risk- och skyddsfaktorer för utveckling av psykisk hälsa - barngruppens storlek och antal relationer har betydelse.
Se artikeln från Barnehage.no nedan:
"Barn som gått i stora barngrupper får fler beteendeproblem
Miljön har större negativ påverkan på barn som gått i förskolor med öppna planlösningar och i stora barngrupper, jämfört med barn som gått i små barngrupper. Det visar en ny rapport från projektet Tidig trygghet vid NTNU i Trondheim.
Det har visat sig att det finns ett samband mellan beteendeproblem och huruvida barnen har en bra eller dålig relation till pedagogerna. Det är lättare för pedagogerna att utveckla en bra relation med barnen i små barngrupper. Barn som går på större avdelningar och i större barngrupper får också fler beteendeproblem, än barn som går i små barngrupper, säger professor Lars Wichstrøm vid Psykologiska institutet vid NTNU.
Forskare har studerat förekomsten av beteendeproblem hos 850 barn från förskoleålder, vid 153 olika förskolor och under två år i skolan, för att se hur de klarar sig i skolmiljön. De har jämfört barn från förskolor med öppna planlösningar och förskolor indelade i olika avdelningar samt stora och små barngrupper. Studien visar att barn som uppvisat tidiga tecken på beteendeproblem – och som gått i förskolor med öppna planlösningar - har mer än dubbelt så stor ökning av konflikter med läraren i första klass, jämfört med barn från förskolor som där barnen gått på olika avdelningar.
Om barnen hade beteendeproblem när de började i förskolan, har det visat sig att en bra relation med pedagogerna kan skydda barnen från att ta med sig problemen vidare till skolan.
Varför är det så?
Vi har inte undersökt varför, men vi vet att barn som går i stora barngrupper eller förskolor med öppen planlösning, har fler vuxna som passerar i revy för barnet. Det betyder att barnen får fler vuxna att relatera till och det blir inte heller en särskilt nära relation mellan de vuxna och barnen. Dessutom blir det svårare för de vuxna att ha koll på och följa varje enskilt barn och se vad som händer
Wichstrøm säger att det aldrig har forskats kring den här problematiken tidigare. Den här delen av undersökningen publicerades i två artiklar i tidskriften Child Development. Nyligen presenterades den nya forskningen också i en artikel i Klassekampen.
Förskolor med öppen planlösning kännetecknas av att de har öppna ytor med mer aktivitet i stora barngrupper i gemensamma lokaler.
Byggandet av den här typen av förskolor är förmodligen baserat mer på ideologi än forskning.
Intressant och väldigt allvarligt.Ideologin vet vi alla varifrån den härstammar .Dags att sätta stopp för storförskolor som dessutom har utegårdar som ibland innebär 0 översikt många barn på litet utrymme och brist på personal gör att barn inte blir sedda mår dåligtoch blir oroliga, mycket skrik gråt och konflikter uppstår.Jag säger bara inte konstigt att personal försvinner och att det är svårt att rekrytera utbildade pedagoger.Jag undrar ofta över hur beslutsfattare tänker. Dom som har förskollärarutbildning är dom som får undervisa dvs ingen tid till runtomkringsysslor då dom oftast är ensamma i sin grupp som har utbildning. Planläggning av "lektion" Genomförande av "lektion" Utvärdering av "lektion" Dokumentation av "lektion"(dvs ta fram och skriva ut bilder och text på vad som skett under "lektionstid".Allt ska sättas upp på dokumentatonsväggen och det ska vara estetiskt tilltalande rakt snyggt och beskrivande.När föräldrarna senare kommer kan dom se vad deras barn gjort under "lektionstid" och ???) Att Kalle satt och grät blöt och lessen , att Ida bara stod och frös och ville in , att Pelle blev retad, att Axel inte fick vara med i leken att att att att? Ja så stora dokumentstavlor finns inte att allt som sker under en dag i en barngrupp hinns med att åtgärda än mindre att dokumentera. Det är något som är helt galet i hela systemet.Barn behöver vuxna i barngruppen, dokumentationen får vänta.Vuxna ska vara där barnen är. Vuxna ska synas ,höras och kännas så barnen känner att jag behöver inte vara rädd jag känner mig trygg det finns vuxna som tar hand om och hjälper till om jag behöver hjälp.Barnen är vår framtid satsa rätt. Mindre enheter skapar trygga barn max 4 avdelningar med maxtal barn då kommer dom som nu lämnat yrket vara tillbaka och utbilningarna kommer att bli attraktiva igen.Kanske dags för ROPEN SKALLA SMÅFÖRSKOLOR TILL ALLA .
Agneta
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar