fredag 1 november 2013

YRKESROLLER



Har funderat kring yrkesrollerna i förskolan och tänker som så: Ska en barnskötare eller outbildad kalla sig för pedagog? För mig står det helt klart, att om du inte har en högskoleutbildning med en examen i pedagogik kan du inte kalla dig pedagog. Man kan vara en pedagogisk mamma en pedagogisk barnskötare, en pedagoigsk tandsköterska o.s.v, men titeln pedagog kan du inte sätta på dig själv. Det kan vara väldigt missvisande för t ex föräldrar. Våra föräldrar idag är väl inlästa och medvetna med höga krav på våra verksamheter. Höga krav som innebär att de som är pedagoger kan förklara syften och metoder i arbetet relaterat till olika vetenskapsteorier. Dom ska vara inlästa och kunna alla åldrarnas utvecklingsstadier på sina fem fingrar. Dom ska kunna ge tips på litteratur vid ev. undringar t ex: hur och varför beter sig mitt barn si och så. De ska kunna lägga upp en handlingsplan baserad på t ex ett barn med diagnos. Föräldrar vill ha pedagoger som är inlästa och följer med i den pedagogiska forskningen, läser ny litteratur o.s.v. "...Jamen, säger någon...vi gör ju samma jobb.." 

I den nya läroplanen står klara riktlinjer för förskollärarens uppgifter. Dom riktlinjerna skiljer sig avsevärt från bsk och outbildad personals krav. Yrkesrollerna är olika, det är inget konstigt med det. En fskl går 3,5 år på höskola och det valet har man förmodligen gjort, trots höga studieskulder för att man vill förkovra sig och utbilda sig till detta yrket. De som nu vill titulera sig pedagoger utan pedagogisk utbilning bör söka sig till lärarhögskolan och plugga i några år. Ja, säger några nu..det finns något som heter tyst kunskap vad med den? Det finns pedagoger som är mindre bra, bra och dåliga på samma sätt som det finns mindre bra, bra och dåliga barnskötare. Alla kategorier i förskolan utvecklas i sina yrkesroller under sin karriär så den tysta kunskapen finns hos både pedagoger och barnskötare och under åren som går läggs kunskap till kunskap. Detta innbär att pedagoger med den tysta kunskapen, i tillägg till sin utbildning, alltid ligger steget före. Det jag förundrat mig över under mina år i förskolan är att intresset för egen förkovran är så låg. Det gäller både pedagoger och barnskötare. Idag är det lätt att inhämta kunskap via nätet t ex, men vad söks det på? Resor, hemnet, matrecept, tradera, vart isen har lagt sig, snötillgång o.s.v. Det händer mycket i forskningsväg just nu t ex om små barn i förskolan där man bla har kommit fram till att det kanske inte var så lyckat att forcera förskolestarten får våra allra minsta. Stressade småbarn i förskolefabriker är det framtiden? Sök på nätet så finner ni intressant läsning om just detta. Jag bjussar inte på webbplatserna idag...

"Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting."
Nalle Puh - A.A. Milne


/Agneta Svedjeland


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar