fredag 7 augusti 2015

Snabba ryck


En vedertagen metod som anammas av våra förskolepedagoger landet runt.Ni förskollärare som åberopar forskning och väl bepövade metoder i arbetet med barnen i förskolan.Jag måste ha missat forskningsresultat krin föräldraraktiv inskolning eller 3 dagarsinskolning.Ingen vet hur detta startade men vissa säger att en förskola i stockholm började och sedan spred detta som en löpeld.Trygga föräldrar javisst men vi glömde barnen ocg deras behov av anknytning.Jag läste om en förskola som hade 12 föräldrar samtidigt på inskolning.Ponera att det är upp till 5 st småbarn som ska skolas in på en avdelning.Om man har 13 barn kvarr i gruppen att ta hand om fördelat på vanligvis 3 personer kan det bli knepigt att få tid till någon direkt anknytning till de fem inkolningsbarnen.Föräldern är med 3 hela dagar och följer barnet äter sover byter blöjor osv.Så kommer dagen 4 då barnet ska lämnas .Skräcksenariet är att alla fem gråter.Alla fem behöver tröst.Tröst på riktigt .Här gäller inte att avleda  utan detta är allvarligt.Vad i hela friden har gått fel.Gör förskolorna detta för att avklara inskolningarna snabbt då är det helt åt skogen med tanke på barnen.Gör dom det för att föräldrarna är glada över en kort inkolning så dom kan börja arbeta tidigare.Små barn har ju ingen talan i detta så det är de små oskyldiga barnen som får sitta emellan.Det verkar som om anknytning till en person inte tas på allvar.Det är ytterst allvarligt.Förr eller senare kommer det att visa sig efter forskning på området att metoden är förkastlig ren skadligt för små barn .Man kan säga rent krast att de barn som varit med om detta är försökskaniner i ett projekt som leds av pedagoger utan forskarutbildning .Det handlar om anknytning trygghet för barnen ,går det fel går det inte att göra ogjort

Else Foss har doktorerat om tröst och omsorg i den norska förskolan. Hon har sin uppfattning klar:http://www.uib.no/info/dr_grad/2009/Foss_Else.html

Trine Klette, ännu en norsk forskare, har studerat barn och tröst i två generationer i Norge. Hennes studie tyder på att tröst är centralt för utvecklingen av trygghet. http://www.nova.no/asset/2721/1/2721_1.pdf

Pia Risholm Mothander, barnpsykolog, lektor i utvecklingspsykologi vid Stockholms universitet och författare till flera böcker om barns utveckling och anknytning.

Agneta
Ofta flyttad slår sällan rot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar