onsdag 16 september 2015

BRA BLANDNING



FÖRSKOLAN som erbjuder barnen en oerhört bra blandning av humor, allvar, glädje, infall, tro, kärlek, spänning ---- och frihet finns den?

Att inta en ny inriktning eller pedagogik är ingen som helst garanti för att kvalitén blir bättre i förskolan. Oavsett vad vi väljer att kalla inspirationen Reggio, Waldorf mm, så är kvalitetsskillnaderna lika höga inom dessa förskolor som inom den traditionella svenska förskolan. Eftersom fler och fler förskolor väljer att ta till sig inspiration från Reggio Emilias verksamheter blir jag lite fundersam. RE behöver inte betyda hög kvalité på verksamheten. Förskolan utvärderas årligen av OECD och Sverige är faktist det land som står överst vad gäller kvalitet i våra förskolor och då är det vår svenska förskolepedagogik som räknas. Vi har i Sverige ansett vikten av att se varje barn, att låta barnens röst göra sig hörd samt vikten av det skapande kreativa barnet, det är inget nytt precis. Jag har besökt förskolor i RE och skrämdes över hur deltagarna köpte allt med hull och hår. Jag ifrågasatte en del och det var inte populärt speciellt bland de svenska deltagarna i kursen. Det kändes som väckelsemöten ibland. Veckan då jag var där arbetade man med tema -projekt remsor. Samma projekt i alla RE-förskolor i staden. Det jag såg och som jag  reagerade på var detta  evinnerliga fotandet. Jag minns speciellt en flicka som hade fått några färdiga lerremsor uppskurna och nu skulle pedagogen se om hon kunde sammanfoga en och en eller flera remsor till något. Hon tog en remsa och gjorde att o. Pedagogen hann inte med att fota förloppet så hon fick göra om processen. Barnet som subjekt eller objekt?Att allt var estetiskt tilltalande var nog det som besökarna noterade mest. Den delen dvs den tredje pedagogen och den fysiska miljön är förmodligen den delen i hela RE som är lättast att man som kommande anhängare kan ta till sig. Det som blir svårast är den första pedagogen - nämligen pedagogen. Har ju som ni nu vet arbetat som förskollärare i 37 år och ser helt klart att bristerna är många. Framförallt avsaknad eller brist på vuxna som har dessa förmågor b la en lyssnande vuxen ska inte prata utan lyssna och ställa frågor istället för att ge svar. En inspirerande vuxen som ger sig ut på upptäcksfärd med barnen. Att kunna leva i nutiden en framtidorienterad vuxen som ser nyttan i att uppdatera sig t ex i tekniska hjälpmedel. Har också ett reflekterande arbetssätt, låter barnen visa vägen och tillåter barnen sina egna tolkningar; dvs barnet har egna tankar och pedagogen följer den lille stigfinnarens väg. Jag saknade många gånger de nyfikna uppmärksamma, lyhörda och  utmanande pedagogerna under mina år förskolan.

”Fantasi är viktigare än kunskap” Albert Einstein

/Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar