torsdag 22 oktober 2015

GESTALTNING



När jag gick förskollärarutbildningen hade jag en metodiklärare som sa, ha alltid något spännande i fickan. allt från en knapp till en liten ihopvikt pappersbit.Detta satte sig hos mig och jag har alltid något i fickan, även nu när jag inte arbetar. Vem vet , det kanske kommer till användning. Jag vet inte om jag tidigare nämt att jag anser att en superpedagog måste kunna gestalta dvs  agera ta olika roller våga klä ut sig spela upp scener ur olika berättelser. Det nyaste idag inom pedagogiken är gestaltande lekpedagogik.Jag har alltid varit intresserad av teater musik litteratur skapande i alla former och när jag tog över som chef  införde jag terminsteman .Första temat var troll.Vi skrev egna berättelser om olika troll som bodde uppe i vår skogsdunge-Arbetartrollens värld byggdes upp tillsammans med barnen,bagartrollens värld de sura citrontrollen osv Varje trollkaraktär gestaltades  av pedagoger och historierna avlöste varandra.Barnen kom med funderingar  ,lösningar  tex varför dessa citrontroll alltid var så sura ? Temainriktat arbetsätt är ett givande lärorikt sätt att arbeta med både för barn och  pedagoger.Jag visste att jag arbetade lekpedagogiskt ,men  det jag inte  tänkte på var att det också var gestaltande lekpedagogik jag sysslade med Intressant  att 35 år senare kommer Gunilla Linqvist teori gestaltande lekpedagogik. lindqvist baserar sin teori på Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Ju mer erfarenhet en människa har ju större möjligheter till kreativitet och fantasi får människan. Tyvärr är det inte alla pedagoger som vågar gestalta , klä ut sig , förställa rösten osv  men övning ger färdighet och därmed  en erfarenhet rikare.


Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en.
Källa: Nalle Puh - A.A. Milne

Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar