Instruktionspedagoger som är målstyrda och inte ser barnet där barnet befinner sig i sin utveckling ,utan sätter upp mål vart dom vill komma med barnen. Detta är inte kvalite för våra barn utan endast kvantitet . I småbarnsgrupper bör man arbeta mer i nuet. Här och nu utan planläggning.Ett pedagogiskt upplägg av arbetet där fokus ligger på barnets välbefinnande och inte enbart schemalagd verksamhet där målen är faställda utifrån barnets kompetens. Få ut det bästa inte det mesta ur varje barn i varje stund varje dag. Att involvera sig i varje barn .Små barn har det som bäst när dom får vara tillsammans med vuxna dom känner ,vuxna som tagit hand om dom från inskolning.En vuxen som dom känner sig trygg med ska byta blöja söva ,trösta. En trygg omgivning skapar tillit.Jag har upplevt att många inte tycker att det är så viktigt detta med att den person som barnet känner sig trygg med utför tex blöjbyten. Konkurrens hör inte hemma i dessa frågor. Små barn och deras undringar och frågor måste fångas upp av våra pedagoger.Hur samtalar vi med våra barn? Går de vuxna före barnen? Har sett många tillfällen då personal avbryter mitt i ett samtal med ett barn för att tex svara i telefon eller svara en kollega .Fråga dig själv vilken pedagog vill du vara ? Låter du barnens tankar komma fram?Är du bra på att lyssna till barnen? Vilka samtal har du med barnen? Nu menar jag samtal inte ja nej frågor. Är ni likvärdiga i kommunikationen dvs ger och tar. Trygghet är a och o för att samtal ska uppstå.Viktigt att pedagoger känner till sin egen bakgrundshistoria vad gäller relationer.Barn påvisar olika former av otrygg anknytning och uppförandemönster om pedagogen saknar medvetandehet om anknytningens vikt för trygghet uppstår förmodligen inga samtal utan endast kommandon. In ut mat vila samling osv
Om
man hela tiden har fokus på det som ligger längre fram i tiden är det
så lätt att missa det som händer i dag och mycket värdefullt kan gå en
förbi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar