Jag kommer ihåg ögonen och barnets kamp för att nå fram till denna personal." Men jag är inget utebarn "säger 3 åringen och försöker förtvivlat övertyga en vuxen om sitt behov att få vara inne och leka klart med det hon påbörjat "Min mamma är inte heller någon som vill vara ute fortsätter barnet". Jag hör och upplever barnets modiga försök som hela tiden slås tillbaka av den vuxne med" ta på dig kläder för vi ska gå ut. Alla ska gå ut" Nu är du bara envis säger personalen..Jag hörde allt detta då jag höll på att klä på andra barn i hallen.Det hela slutade med ett påklätt gråtande barn som motvilligt tog sig ut på gården.Jag tänker på alla situationer som jag varit med om och funderar över inflytande, delaktighet och demokrati i förskolan. Finns det överhuvudtaget? Jag vet ett gammalt uttryck som ofta användes av vuxna förr i tiden " Din vilja växer på en stubbe i skogen" JAG TROR ATT UTTRYCKET ÄR LIKA RELEVANT IDAG.Förskolans verksamhet bygger som vi alla vet på regler struktur och rutiner. Jag menar att möjligheterna till barns inflytande krymper kraftigt på grund av rutiner och regler samt en orubblig struktur.Om de vuxenstyrda aktiviteterna tar för stor del av barnets dag desto mindre chans till inflytande får barnet Barnet som ville vara inne hade helt klart intentioner förklaringar och egna intressen.Helt förgäves försök att få lite inflytande , försök av en liten "envis"treåring. Barnets intentioner och hopp slogs i spillror därför att personalen inte vågade släppa på kontrollen och lyssna på vad barnet hade att säga.Jag är av den uppfattningen att vi som pedagoger inte alltid behöver veta vad som kommer att hända,oftast har jag upplevt att allt blir roligare mer kreativt när vi som vuxna hänger med i barnens tankebanor. Makt är ett ord som klingar illa begreppet gillar ingen men många pedagoger har väldig makt och styr upplägget av verksamheten just utifrån att planera allt i minsta detalj..Det finns lika många typer av pedagogkaraktärer i förskolan som det finns pedagoger. EN DEL HÅLLER STRIKT PÅ LÄRARROLLEN , EN DEL ÄR REGELSTYRDA, EN DEL ÄR ÖPPNA FÖR FÖRÄNDRINGAR, ANDRA INTE , EN DEL TILLÅTER MER ÄN ANDRA, EN DEL LYSSNAR OCH LÅTER BARNEN BLI DELAKTIGA , ANDRA INTE. Ja det finns många olika pedagogkararaktärer runt om i våra förskolor och alla bär dom på sin egen ryggsäck med så klart olika innehåll och historia.
I april 1918 samlades några kvinnor i Stockholm och bildade "Svenska Fröbelförbundet" som är den allra första nationella sammanslutningen för förskolepedagoger. En systerorganisation från USA med Kate Douglas Wiggins i spetsen, skickade en hälsning och presenterade några grunddrag som en förskollärare bör ha (1):
"Hon bör ha en ängelns tålamod, Rafaels och Michelangelos konstnärstalang, en Rousseaus pedagogiska blick, en Andersens berättartalang, en Jules Vernes fantasi, en Edisons uppfinnargeni, en jättes kraft och hälsa. Ändå fler egenskaper bör hon ha, bör också vara av en arkitekt, snickare, målare, lite av varje hantverkare, god husmor, socialpolitiker, lite läkare och sjuksköterska, lite själasörjare och lite jurist. men framförallt ska hon vara MÄNNISKA, en varm kärleksfull människa som äger förståelse och deltagande för både stora och små.
Och den som har den rätta kärleken till sin sak och viljan att utveckla sig vidare, ska icke låta avskräcka sig av alla dessa fordringar. Man växer med sin uppgift."
Med vishet kommer man långt, med envishet kommer man längre. (okänd)Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar