Temagrupper projektgrupper som är tidsbestämda i all ära men finns inte möjlighet till flexibilitet dvs om några barn inte vill deltaga just då tillåts leka klart sina fria lekar då är vi ute och cyklar. Den fria leken dvs utan vuxenstyrning måste få ta stor plats i förskolan. Lek är livet för barn. Eftersom alla rutinsituationer som mat vilor samlingar av påklädning undanplockning mm, tar mycket av tiden i förskolan så blir tiden till den fria leken minimal för många barn.Det kanske är hög tid att sätta av frilekstimmar , istället för att leka skola.Om vi tittar på vad barn utvecklar i sin fria lek så vet alla som läst om barns lek att den fria leken utvecklar alla sidor hos barnen dvs språklig social, kognitiv, emotionell, , motorisk utveckling . Jag tänker på händelserna i Stockholm och alla dessa undringar på facebook hur förskolan ska bemöta och hantera barns frågor. Jag är övertygad om att leken är läkande.I leken berättar barnen hur dom ser på världen gott ont , det kommer också fram önskningar hur dom skulle vilja att det var dom leker i samspel med andra barn bort mycket av sina rädslor då barn är bra på att förhandla så provar dom olika tillvägagångsätt som får dom att förstå sammanhang bättre.När barn leker fantiserar dom ihop med andra barn ett givande och ett tagande Barn leker av glädje dom tycker helt enkelt att det år roligt att leka, sedan blir det ofta så att barn bearbetar händelser under sina lekar något barn vet en sak ett annat barn något annat och så utifrån deras eget regelverk .Barnen ger och tar av varandra , men tro inte att barnen tänker tanken --nu lärde jag mig något-
Den ryske psykologen och pedagogen Lev Vygotskij är en viktig tänkare bakom det sociokulturella tänkandet.Han ansåg och många med honom att gruppen. det sociala sammanhanget . gemenskapen som varje barn möter i förskolan är grunden till allt lärande dvs det som påverkar individen påverkar gruppen
Sociokulturellt perspektiv på lärande är ett perspektiv på lärande som menar att alla människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang, med tonvikten på vad snarare än om man lär sig.
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar