När jag blickar tillbaka så tänker jag att vari ligger skillnaden- Barn har en inbyggd upptäckarlus dom undersöker saker med alla sina sinnen.Barn älskar att leka skoja busa skrika så har det varit och så är det i nutid.Jag är övertygad om att barn som inte går i förskola undersöker och upptäcker lika mycket som förskolebarnen gör.Lärandet kommer genom görandet. Blir det mer status om vi säger att barnen forskar ? Barn upptäcker och om det finns några kloka i personalgruppen så får förmodligen barnen gehör för ev undringar.
http://forskolan.se/humor-i-laroplanen-for-larandets-skull/ istort sett står det samma saker på de flestas förskolors hemsidor ungefär så här-
Arbetssättet beskrivs som forskande, med forskande barn och forskande pedagoger i ettkonstruktivt samspel. Pedagogens roll är att inspireras av barnens nyfikenhet och frågor. Man lyssnar och ställer frågor för att kunna sätta sig in i hur barnen tänker och sedan kunna utmana barnens tänkande och på så sätt stimulera deras utveckling. Barnen ses som kompetenta och resursrika och är utgångspunkten för verksamheten. Arbetssättet är projektinriktat och man arbetar under kortare/längre tid med samma tema, där man hela tiden försöker gå på djupet- Ja samma tankar som att undersöka och att stanna upp längre vid vissa frågor kallade vi tema ja ja oavsett så saknar jag idag humor. Norge har humor inskrivet i sin läroplan. viktigare än läranet anser jag
Humor i läroplanen – för lärandets skull
Humor och glädje är en grogrund för lärande, gemenskap och sammanhållning. Därför finns det alltid utrymme för det oväntade och annorlunda på Sætra barnehage i Trondheim.- Följ länken här vore härligt att arbeta
http://forskolan.se/humor-i-laroplanen-for-larandets-skull/
- Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar