Ser bedrövat på och undrar var det skall sluta.Undervisning i förskolan .Visst vi lär ut svarar på många frågor och undringar under en dag .Många pedagoger tar sig själva på alldeles för stort allvar, visst att bra jobb ska utföras utifrån barnens behov och intressen.Det är inte så att vi gör några mirakel med barnen vi har hand om , vi gör det vi alltid har gjort, läser degar ritar målar är ute , barnen leker fritt, promenader skogsturer spelar spel , pusslar, bygger, sjunger dansar och arbetar med olika teman projekt.mycket mer.Frmför allt ska miljön vara trygg och säker för alla.Barn går i förskolan främst av den orsaken att föräldrarna behöver arbeta glöm inte det, De flesta föräldrar har ganska enkla förklaringar varför man valt förskola till sina barn. Bla att barnen ska få leka träffa andra barn att dom får en rolig dag medan föräldrarna arbetar. Många föräldrar skriver i olika forum och det visar klart och tydligt att föräldrar inte tycker om undervisningsbegreppet idag.Det hände något då dagisbegreppet omgjodes till förskola.Det gjordes samma saker under begreppet dagis som det görs i förskolan idag. Jag tänker så här om förskolan nu är så viktig i undervisningsaspekt och utbilningen börjar vid ett års ålder då för att inte vissa barn ska missa något och komma efter borde ju förskolan som skolan vara obligatorisk.Nu kanske det inte dröjer så länge förrän vi har både obligatorisk förskola och betyg på våra barn.EGEN LÄROPLAN HAR DOM MINSTA REDAN Föräldrar är inga idioter.Barn som är hemma tex de tre första åren kan alla lägesbegrepp räkna långt skriva sitt namn jag tror inte ett skvatt på att det är förskolan som undervisar , föräldrar har redan lagt grunden till språket genom att kommunicera , ställa frågor tex var är bollen nu, man benämner över under i ,på osv. Högt lågt ner och upp tex vid gungning.De flästa barn har b föräldrar som uppmärksammar dem på samband, som pratar mycket med barnen och lär dem riktiga ord tex tre teskedar 5 dl mått ALLT HANDLAR OM ATT UPPMÄRKSAMMA BARNEN PÅ OMVÄRLDEN OCH BENÄMNA SÄTTA ORD PÅ DET VARDAGLIGA . Det har jag gjort med mina egna samt även förskolebarn men jag hade ingen undervisning i tex matte fysik kemi naturkunskap ,En del av fostran i att lära ut vad som .MED LEKFULLHET KOMMER MAN LÅNGT. barn som får undersöka saker inne ute i skogen lite närmare och har vuxna som kan visa och berätta hur saker tex fungerar dom kommer att att undersöka föremålen i ens omgivning lite närmare. och intressera sig för och visa på hur saker fungerar. Undervisning i förskolan leder till förskoletrötta barn redan i förskolan.Det finns föräldrar som säger kolla istället för titta och tvärt om men utbildade pedagoger säger väl titta? Detta kom jag att tänka på då jag såg en film från pedagog värmland som visade på vad undervisning i förskolan är för något. Idenna film var det mycket kolla kolla till barnen .
AGNETA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar