Att vara proffs på sitt jobb innebär att bemöta alla föräldrar på samma villkor. Problematiska föräldrar samtalas det mycket om i våra personalrum ,tro mig .Jag har funderat en del på hur svårt det verkar vara att ta kritik från föräldrar. Brister i verksamheten , för stora barngrupper outbildad personal, underbebanning ger så klart sämre kvalitee och i slutändan klagar de föräldrar som vågar och ifrågasätter vissa brister. Många i personalgruppen vänder taggarna utåt direkt och går i försvarsställning.Har även upplevt barn till klagande förälrar som blivit utfrysta av viss personal. En stor brist på proffsighet med andra ord. Kan det vara så att många som arbetar inom förskolan är kvinnor och att kvinnor i grupp har en benägenhet att skapa utrymme för skitsnack.Det kan handla om föräldrar, kollegor men oavsett kvinnodominansen visst snackas det skit.Barn har ju tentacklar ute och märker av tex olika bemötanden från personalens sida gentemot barn och föräldrar. En del föräldrar kramas om tex ,en kompisartad relation där många privata saker pratas om.Jag tänker på hur tankarna går i de barns hjärnor vars förälder aldrig mottas med glädje dunk i ryggen eller till och med en kram. Vad är det med mina föräldrar personalen verkar inte tycka om dom. Ett ekorrhjul där det ena ger det andra barnen till de utstötta föräldrarna trivs inte känner sig inte trygga så mitt råd till föräldrar som känner sig utstötta eller ifrågasatta på grund av att dom lagt fram klagomål eller haft synpunkter på verksamheten - . byt förskola
AGNETA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar