Hur lång tid tar det att lära känna ett barn? Jag tänker på att vi nu i förskolan börjat med föräldraaktiv inskolning. Tre hela dagar med föräldern i verksamheten och därefter ska barnet lämnas. Anknytningen är ju jätteviktig för små barn och den kan ta lång tid. Att anknyta till en pedagog först och sedan, allt eftersom, anknyta till fler vuxna på avdelningen - det tror jag på. Det är viktigt att lära känna barnets personlighet, barnets eventuella rädslor...ja, helt enkelt: barnets förutsättningar. Barnet ska känna sig trygg genom att du som pedagog visar att du förstått. Olika barn behöver olika insatser. Pedagogen behöver använda sig av många olika metoder. Ja, förmodligen lika många metoder som det finns barn. Först ska barnet bli trygg i det nya runt omkring; rummen, saker, var finns vad, matsituationer, av/påklädning, blöjbyen, sovvila, samling, o.s.v. När denna fas är något sånär klar börjar vi blicka uttåt. Vi ska hitta bra metoder för att kunna stötta, hjälpa barnen på traven in i lek och relationer med andra barn. Det är viktigt att vi tar reda på så mycket vi kan om barnet och locka fram alla de förmågor barnet har för att stärka och lyfta fram det nya barnet i gruppen. Jag tänker tillbaka på många inskolningar och inser att många av dom tog egentligen nästan en hel termin. Först efter så lång tid kunde t ex Pelle bli lämnad utan att gråta. Barnen tror jag blir förlorarna i den förkortade inskolningen.Varifrån modellen kommer är det ingen som helt vet, men klart är i alla fall att någon forskning på denna metod inte finns. Vi leker ganska mycket med elden, menar jag. Jag förstår att många föräldrar anammar denna metod då den förkortar inskolningsperioden och föräldern kan snabbare återgå till arbete. Är det vårt stressiga samhälle som gör att vi ska forsera inskolningen på bekostnad av stressade barn?
/Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar