Har vi inte kommit längre i våra förskolor 2013? Genustänk i förskolan.
Detta genus-medvetande har funnits inom min förra arbetsplats i många år. Allt bygger på allas lika värde - oavsett kön. Allas rätt till alla leksaker - oavsett kön. Alla barns rätt till förskolans alla utrymmen. När vi handlar in material i förskolan tänks det på alla barn - oavsett kön. Debatten "genus" har blivit ganska förgiftad. Jag tror och håller med Alf B Svensson, Leg. psykolog, författare som föreläser på temat "barn och familj".
DEBATTEN
I läroplanen står det att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Dagens debattör ser positivt på det, men menar att det är kontraproduktivt att försöka behandla pojkar och flickor lika eftersom skillnaderna i deras beteendemönster har biologiska orsaker. Läs artikeln här.
Jag tror att det är vi vuxna och våra val som kvinnor och män som påverkar våra barns uppfattning om vad som är "tjejigt" kontra "killigt". Media har så klart en väldigt stor påverkan. Jag kan t ex som kvinnlig pedagog välja att ta en blå "killig" färg då jag målar. Och den manliga pedagogen kan ta rosa men...jag tror ärligt talat inte att det leder fram till en genus-medvetenhet hos våra barn. Låt alla barn få tillgång till samma saker och utbud och låt sedan dom själva göra sina val. Till trots måste det ju finnas både kvinnor och män för att vi ska kunna skapa en "HEN". Kan vi inte vara människor? Vi vill förmodligen i slutändan samma saker. Vi har ett liv...betänk det. Vi vill uppnå lycka, kärlek och meningsfullhet med våra liv. Liv, där alla har samma värde. Kanske vi kunde blicka ut lite i världen och se hur problematiskt många människor har det. Jag tror ingen av de krigsdrabbade föräldrarna och barnen i t ex Syrien ens skulle ha tid att ägna en tanke åt HAN, HON OCH HEN. Kanske har vi i Sverige för mycket BONUSTID/EGENTID? I Sverige har Vetenskapsrådet nyligen beviljat ytterligare 67 miljoner till genusvetenskaplig forskning. I Norge har man dragit in det statliga stödet till genusforskning, eftersom den inte levde upp till de akademiska kraven för vetenskaplig forskning. I Norge arbetar ca. 20 procent män i förskolor kontra Sverige med endast 3 procent. Kanske genusmedvetandet skulle förändras om vi kunde få fler män att arbeta i våra Svenska könssegregerade förskolor? Än en gång: vi snappar upp något...ofta utan vetenskapliga belägg och så kör vi på. Våra barn får bli våra försökskaniner. Betänk hur många sånger vi måste plocka bort ur vårt arkiv eller skriva om dom så vi inte ger barnen en bild av att sången t ex handlar om en pojke som heter OLLE (vanligt pojknamn).
HEN`S LILLA VOLLE
Hen's lilla Volle i skogen gick
rosor på kinden och solsken i blick.
läpparna små utav bärer så blå
bara jag slapp att så ensam här gå
Brummelibrum, vem lufsar där?
Buskarna knakar. En hund visst det är...
Lurvig är pälsen. Men Volle blir glad:
Å, en kamrat, det var bra, se goddag!"
Klappar så björnen med händer små,
räcker fram korgen: "Se där, smaka på!"
Nalle hen slukar mest allt vad där är:
"Hör du, jag tror, att du tycker om bär!"
Hen fick nu se dem, gav till ett skri.
Björnen sprang bort, nu är leken förbi.
"Å, varför skrämde du undan min vän?
Hen lilla, bed hen komma igen!"
/Agneta Svedjeland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar