lördag 14 mars 2015

VARGDAGAR - LITE MER BALOO



Förskolan - rolig, trygg och lärorik...ja så står det på skolverkets hemsida. Så sant som det är sagt Den 1 augusti 1998 fick förskolan sin första läroplan, Lpfö98. Där anges de nationella och övergripande målen och riktlinjerna för vårt arbete. Läroplanen reviderades 2011 och från den 1 juli 2011 är förskolan en egen skolform. Det gäller att få med alla bitarna oavsett vilken pedagogik eller förhållningssätt inspiratonskällor du använder dig av.

De pedagogiker jag tänker på är Montessori Freinet Walldorf samt Sommerhill Reggio Emilia inspirerade förskolor. Det finns idag en mängd förskolor som valt att profilera sig på en mängd olika sätt. Vi har Ur och Skur förskolor, Rosa pedagogik kulturförskolor, filosofisanska, musikförskola, hälsoförskola, konstförskolor...ja, jag kan nämna hur många som helst.

Det intressanta är att egentligen är det väldigt små skillnader i tankesätt. Jag har jämför lite och har tittat på hur de olika inriktningarna skriver om hur dom utifrån läroplanen arbetar.

Pedagogik så här tycker i princip alla.
Alla sätter barnet i centrum. D v s barnets fysiska, sociala och mentala hälsa är grunden för ett livslångt lärande. Alla vill ge barnen möjligeter till att utvecklas i en trygg och lekinspirerande miljö Alla vill få barnen att må bra. Alla tror på att barn har förmågor, att barn har behov, att barn är nyfikna alla tror att om vi lyssnar på barnen och ger dom inflytande och ser deras lust och deras tillgångar kan dom skapa grunden för det livslånga lärandet dvs barnens fortsatta utveckling

Utifrån barnens behov, nyfikenhet och lust skapar vi grunden för barnens fortsatta utveckling.

Trygghet och trivsel

Här pratar alla om att alla ska känna sig välkommna .En positiv anda ska råda,Ledord som lyhördhet kommunikation proffesionalism samt bemötande är uttryck som kan härledas till alla ped. inriktningar.


Värdegrund/Förhållningssätt

Alla skriver om de demokratiska grunder förskolan vilar under dvs värdegrunder som vårt samhälle vilar på.Allas lika värde återkommer i alla olika verksamheter.


Pedagogisk miljö
Här nämner alla att miljön ska vara anpassad utifrån barnens behov barnens nyfikenhet samt att miljön ska ge utrymme för vad alla tycker är viktigt nämligen leken. Miljön ska inspirera och vara tillgänglig för barnen.


Alla vill stödja och utveckla och uppmuntra barnen till att barnens själständighet och själkänsla byggs upp. Barn kan och vill och måste få bli bekräftade i sin strävan att upptäcka världen. Ledord som respekt tilltro uppmuntran finns i alla verksamheter jag tittar på.


Språk och matematik

Alla arbetar medvetet med detta utifrån barnens åldrar I vardagen med alla sinnen. tex under samlingar man har språkpåsar mattepåsar siffror bokstäver.Jobbar kring rim ramsor sagor berättarstunder, drama Utgångstanken hos alla är att använda sig av vardagssituationer.


Sociala färdigheter 

Enighet råder kring denna punkt , sedda bekräftade varje dag är viktigt.Empati lär alla in i olika rutinsituationer ,genom leken sång dans drama mm. Lekregler är viktigt för att lära in turordning bla.


Utomhuspedagogik 

Alla har samma tanke är ute varje dag är viktigt, Använder gården eller park skog Alla vill att barnen ska få lära sig respekt för allt levande få härliga naturupplevelser . Alla anväänder utevistelsen som ett extra rum Barnens egna behov och ideer styr ofta utevstelsen.


Naturvetenskap

Genom att vara i naturen kan vi lära om växter och djur ,väder och vind årstiders växlingarOlika expriment som kan utföras ute finns ofta med i framställningen.


Teknik 

Att teknik i förskolan alltid funnits är inget nytt, Här säger alla lika . Att bygga konstruera skapa med olika matrial är en stor del av förskolans verksamhet


Måltider 

Alla anser att måltiden är en viktig del i verksamheten,Samtal bordsskick turtagning smaker upplevelser bedömningsförmåga ,varifrån kommer maten är ord som används .


Föräldrasamverkan
Alla pratar om ledorden vikten av en bra trygg inskolning . Alla anser att föräldrarna är kunnigast kring sitt eget barn. Alla har utvecklingssamtal, samt föräldrarmöten. Alla tycker att kommunikation föräldrar personal vise versa är det viktigaste. Delaktighet är också något som nämns.


Dokumentation
Alla enheter använder sig av någon typ av dokumentation för att synliggöra arbetet och synliggöra barnens utveckling. Även som underlag för planering samt utvärdering av verksamheten anser en del att dokumentationen fyller en uppgift många tycker att det stjäl mycket tid från arbetet med barnen.


Som ni ser så är grunderna i det pedagogiska tänkandet väldigt lika, så egentligen är det inte val av inriktning och att endast fokusera på en inriktning som är det ultimata. Jag ser det som att skapa en pizza. Ta lite av varje från olika inspirationsinriktningar och skapa en blandpizza som vilar på demokratiska grunder kryddad med den egna förskolans kompetenser. Det är inte pedagogikens namn eller inriktning som är det viktigaste det är trots allt att pedagogerna har förstålse för hur de skall omvandla orden lyhördhet kommunikation proffesionalism bemötande osv i vardagen. Jag kan förresten nämna att lejonet som skrek till lille Benjamin är förskollärare och arbetar i en Reggioinspirerad förskola så vad jag menar är att det är aldrig en garanti för en trygg bemötande respekterande empatisk miljo bara för att vi satt etikett på pedagogiken. Problem uppstår om pedagogerna inte kan omvandla de fina orden till bra bärande metoder. Pedagogerna avgör helt klart klimatet i barngruppen - ett hästjobb javisst, en del utför ett hästjobb, men sorgligt nog inte alla.


Agneta


Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.(Kung Fu Tse, Kina)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar