Fick mig en funderare igår då jag stannar på en parkväg för att släppa förbi två skolklasser som är på utflykt.Kan tänkas vara två ettor.Dom går i led två och två Några pojkar stör i ledet och dom blir snabbt satta på plats.Jag räknar till 6 vuxna ,enbart kvinnliga ledare.Jag noterar att samtlig personal håller en flicka i sina två händer.Dvs 12 flickor har personalens händer.Som vi vet håller sig flickorna ofta sig nära de vuxna redan i förskolan.Pojkarna leker ofta lite vildare lekar på avstånd från personalen.Detta är allvarligt och vi inom förskolan bör absolut ta tag i detta för våra små pojkars skull.Kommer väl ihåg kampen om personalens händer vid våra utflykter.Flickorna vann oftast kampen när jag tänker efter.Pojkarna gav upp på något sätt. Observationer gjorda på en förskola visade på att pojkar kunde få höra sitt namn i negativ bemärkelse 35-75 gånger under 1 timme .Det var dom negativa fåordiga tillsägelserna jag lade märke till just vid detta tillfälle.Pojkarna lugnade sig en liten stund sedan samma sak igen.Om man förväntar sig busiga pojkar som stör så är det det vi får Flickor förväntas vara snälla lydiga små hjälpfröknar ,och gör vi inget åt saken så kommer det fortsätta att vara på detta sätt.Man pratar om pojkars dåliga skolresultat .inte så konstigt kanske om den bekräftelse pojkarna får är 85% negativ bekräftelse.Du blir nämligen som du behandlas.Hur gör vi då med pojkarna?
Pojkarna behöver mer neutral bekräftelse.Vi måste bli mer nyfikna på våra pojkar. Vara runt pojkar lek.Vi vet mer om våra flickor för dom är alltid nära vi får söka upp pojkarna fråga undra och bygga upp lika nära relationer som till flickorna.Jag tror inte att bekräftelsen ska knytas till en prestation utan bekräftelsen av att du sett barnet ,tex genom nyfikna frågor genom att du som pedagog är med där det händer så ser och uppmärksammas pojkarna på ett bättre sätt.Jag är övertygad om att även pojkarna vill hålla en lärares hand ibland.
Om du är riktigt klok så vet du när
du skall sluta tala och börja lyssna.
du skall sluta tala och börja lyssna.
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar