lördag 2 maj 2015

RESAN-MÅLET


Själva resan är målet .Allt vi lär oss genom livet är en resa, vi lär oss genom umgänge samtal med andra människor, lärdom på olika sätt.Stora och små barn lär av varandraVi lär oss genom att prova ,göra nya saker. Att vi också inhämtar och bearbetar lärdom på olika sätt är vi alla medvetna om.Jag tänker nu på det nya modeordet inom förskolan MATTEMATIK.
Pisa resultat rasar och så gör även politiker.Jag blir förskräckt då jag ser hur en del förskolor beskriver hur dom pluggar matte.Mattematikens begeppsbilding och begreppsuppfattning har vi inom förskolan arbetat med i alla tider precis på samma sätt som de kloka förskolorna fortfarande gör  .Barn i förskolan lär sig utan att dom egentligen vet att det är mattematiska begrepp. Det finns nog inte någonstans det räknas så mycket som just i förskolan. Vi räknar steg vi räknar minuter vi benämner första andra osv. Vi räknar hur många som är närvarande frånvarande vi sjunger sånger räknesånger rim ramsor . fingerramsor.Vi räknar tallrikar bestick , glas , frukter osv.Vi leker lekar där olika begrepp ingår tex liten stor,lång kort tung lätt stor större än, dubbelt så stor . Vi  sorterar klassificerar bedömer,bla i bygglek. Vi ritar målar där många av de geometriska begreppen ingår  Barn lägger pussel spelar spel konstruerar ,klipper klistrar mäter.Vi bakar och mäter formar bullar och kakor.Pärlor sorteras i storlekar och färger. I vår vardag finns stora möjligheter till mattematiska inslag.Tex  under matsituatiner samlingar sångstunder av på klädning ,sagostunder osv. Hela dagarna är fulla både ute och inne av underlag till samtal och frågor kring mattematiska begrepp.
Jag tänker på min egen uppväxt då jag själv aldrig gick i förskola hur lärde jag mig? Jag tror att jag lärde mig genom arbetets pedagogik.Hämtade vatten i pumpen och mjölk hos bondentex.  Det som är intressant är att idag  slår forskning fast att lek är vägen till både sråkförståelse och mattematikförståelse ,detta har vi som varit med ett tag vetat länge.Jag blir så klart glad för att förskolans arbete värdesätts men tycker att det finns för lite kunskap ute på många förskolor. Vi ska inte undervisa i matte vi ska leka in matte som vi alltid har gjort.Det räcker med att medvetenheten finns hos förskolläraren. Kan det vara så här att de sjunkande Pisaresultateten kan bero på att när barnen börjar i skolan och fortfarande är ganska små avtar leken i undervisningen . Kan det vara så att om skolan tog efter förskolans lekande inlärning så kanske resultaten skulle se annorlunda ut? Barn är här och nu och alla barn  strävar  efter nya utmaningar. Utmana- försöka-misslyckas-bemästra .En förskola skall handla om lek -lek och åter lek då blir barnen kreativa och nyfikna på lösningar.


Framtiden intresserar mig – jag ska leva resten av mitt liv i den”
– Mark Twain
- See more at: http://www.lifevision.se/vad-vi-gor/resurser-for-livet/citat/#sthash.FdS8PUwa.dpuf

Framtiden intresserar mig – jag ska leva resten av mitt liv i den”
– Mark Twain
- See more at: http://www.lifevision.se/vad-vi-gor/resurser-for-livet/citat/#sthash.FdS8PUwa.dpuf
Agneta 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar