Läser fler och fler inlägg på facebook som handlar om matematik i förskolan. Tips och förfrågningar om hur andra förskolor arbetar kring matte. Jag blir skrämd , det måste jag medge. Vilka möjligheter har barnen idag till att leka fritt. Möjligheter att få utveckla sina egna tankar. När en lek startar så kan det vara tex två barn som bestämt sig för att leka bageri och baka massor med sandkakor. Sandkakor runt hela sandlådskanten. Leken är från början helt fri och kakor växer fram en efter en. En ostörd lek som kan hålla på länge och framför allt på barnens egna önskningar. Om du som pedagog på befintligt avstånd skulle lyssna till småbagarna skulle du förmodligen höra ett småprat om vad dom ska ha i sina kakor dom silar fram ljus sand som socker hämtar blommor dekorerar , samtalar om att det ska bli mååååånga kakor osv. Barn har sällan ett slutmål med leken , dom är i leken här och nu och det ena ger det andra. Ponera då att det finns pedagoger som inte lyssnar av utan så att säga tar tillfället och ser kakorna som står uppradade på sandkanten som en möjlighet att få in matematiska begrepp i deras lek. Pedagoger som går om kring med laminerade siffror bokstäver i sina fickor för att kunna vad dom tror tillföra något i barnens lek. dvs barnens från början fria lek blir en målinriktad uppgift. Utan att vara medveten om vilka konsekvenser detta får för barnen och leken. En fri lek kan aldrig kräva en prestation från en vuxen då är leken död och den kommer efter att pedagogen tagit fotot på tio sandkakor uppradade med ett laminatkort i varje kaka , siffran ett till tio . de två så kallade lekande barnen står bakom kakorna. Nu har pedagogen i fråga helt berövat barnen deras naturliga lek.Jag blir så frustrerad då jag läser dessa stolta inlägg" Laminerade siffror är perfekt att ha i fickan när matematiken dyker upp i leken. Här räknas sandkakor..."1, 2, 3, vilken siffra kommer sen?" Jag har funderat över hur viktig anser vi den fria leken vara i förskolan.Barns rättighet till fri lek är det bara tomma ord. Varför avryter vi vuxna , varför tar vi inte hänsyn till den viktiga leken. Är det viktigare med läroplanen som lägger tyngdpunk på tex matte. Ska det int vara roligt och lekfullt att gå i förskolan.Denna dikt visar på att utrymmet för den fria leken är minimal så nu får vi nog tänka om och lämna våra lekande barn ifred.
Dikten om! "Har du bara lekt i dag"?
Jag halverade ,delade, räknade och mätte
Med ögon och öron och huvud som stöd.
Jag lade till och drog ifrån på samma gång.
Jag använde magneter, klossar och sjöng en sång.
Om regnbågar och hur man mäter vikt lärde jag.
Du förstår att dela med mig när jag leker får jag öva.
Att lösa problem i min lek får jag pröva.
Jag lär mig lyssna och tala tydligt så andra förstår.
Att vänta på min tur och varför vi inomhus går.
Att läsa mitt namn och skriva detsamma.
Att trösta en vän som saknar sin mamma.
Att vara en kompis och hjälpa till.
Att man inte kan få allt som man vill.
Att lösa konflikter med ord och inte slag.
Jag lärde mig om en snigel och en snok.
Åt vilket håll man läser en bok.
Att göra sånt som känns svårt.
Att ta ansvar för det som är vårt.
Att uttrycka tankar i egna ord.
Att Jag är viktig på vår jord.
Att rita ett huvud med fötter på.
Att den som är liten är bra ändå.
Kunde jag berätta allting så skulle jag....
( författare okänd)
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar