Jag är orolig för dessa ambitioner att våra minsta barn ska ha matteträning språkträning, fysik ja till och med jollret ska synas i sömmarna. Före ca tre års ålder är dessa små barn beroende först och främst av omsorg kärlek tröst och lek i undersökande form. Ponera att ett barn 1 år kommer till förskolan kl 8.00 . Direkt tid att äta frukost. Omsorgsbiten direkt i ca 30 minuters frukosttid.Tvätta munnar tvätta händer. Innan alla fått hjälp är klockan ca 9.00 . Dags att gå ut. Trångt i hallen och alla på denna småbarnsgrupp behöver hjälp med påkladning. En snabb titt i blöjor sedan börjar påklädningen. En lång väntan på sin tur. Om inte någon pesonal hunnit ut och ta emot barnen får de som blivit hjälpta vänta på att gå ut. 9.45 är alla klara att gå ut . Denna omsorgsbit tog 45 min. Idag ska man gå till en närliggande park. Personalen tar med frukt som ska ätas under parkbesöket. 3 tvillingvagnar körs fram ocg 6 barn ca 1-1/12 år placeras i vagnarna. 14 barn finns på denna småbarnsavdelning 2,75 personal varav en utbildad förskollärare 1 barnskötare och en utan förskoleutbildning. Nu placeras de lite äldre barnen att hålla på var sin sida om vagnarna , idag var två barn sjuka så det blev jämt och bra. Laddade med näsdukar och frukt ger dom sig av. Kl har nu blivit 10.00 . Det tar 10 min till parken och 10 minuter tillbaka . När dom kommer fram kl 10.10 sätts alla barn på sandlådekanten för nu ska dom äta frukt. Idag är det lättskalade bananer. Alla får nu tilldelat sig bananbitar och frukstunden tar ca 15 minuter inkluderat torkning av munnar och snytning av näsor. Kl är nu 10.25. För att hinna med en liten sångsamling före maten måste dom gå från parken senast 10.40. Dvs en liten lekstund på ca 15 min i parken.10.40 placeras barnen på nytt i och runt vagnarna och dom går tillbaka. 10.50 barnen får hjälp med att klä av sig och hänga upp kläder osv. En personal går till skötrummet för att ta emot barnen för nu kommer blöjbyten och toalettbesök kl är nu 11.05 :är alla barn fått hjälp i skötrummet är klockan 11.15 Barnen går in i ett rum och sätter sig på sin plats på golvet. Innan alla har kommit på plats 11.20. Några sånger som barnen tycker om hanns med denna fm. Nu kommer maten kl är nu 11.30. Nu skärs det delas mosas hälls osv maten tar ca 30 minuter och sedan tvätt av munnar och händer. Nu är det sovvila. Nallar gossedjur nappar delas ut och barnen lägger sig på sina platser. En del barn somnar direkt medan andra tar längre tid på sig att falla till ro. När kl är 12.30 sover alla barnen. Alla sover till runt 14.00. Uppvaknande som kan kräva att bara få sitta i en vuxens knä samt påklädning kan ta ända fram till mellanmålet kl 14.30. Mellanmål i ca 30 minuter. kl är nu 15.00 . En del av de allra minsta hämtas efter mellanmålet dom har varit i förskolan från 8.00 till 15.00Barnen har lekt 15.00 minuter i en park samt sjungit Var är tummen? En liten apa hoppade i sängen. Resterade tid har gått åt till omsorgsbestyr. Se sanningen i vitögat .När förskola kallades dagis före år 1998 gick väl de sk dagisfröknarna bara omkring och gav omsorg till skillnad från 1999 och framåt, då man började lära barnen saker? Bullshit. I omsorgen finns nu och som då kloka vuxna som samtalade och förklarade för de små, under blöjbyten, maten på promenaden men gör ingen stor grej av det.Det samma gör föräldrarna dvs samtalar benämner kramar tröstar .Jag tänker på alla stackars barn som vuxit upp och gått på dagis , kan dom idag något överhuvud taget? Jag tror att vi hade på den tiden en vettigare inställning men detta kommer att visa sig i sinom tid och tiden går ju inte att skruva tillbaka, Jag tycker att det helt galet att forska på våra minsta då vi inte vet vilka koncekvenser det får i framtiden.Låt dom fånga dagen som den är det är då dom lär
När du förändrar ditt sätt att betrakta saker, förändras de saker du betraktar.
Max Planck
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar