fredag 9 september 2016
BARA BARN
Tror att det är hög tid att fatta klara direktiv huruvida dessa storarbetslag påverkar våra barn i dessa gigantiska grupper. Våra barn far illa och detta kommer att visa sig , framöver , tro mig. En del grupperingar kan vara 1-5 år , medan andra grupperingar är åldersindelade tex i yngre -äldre barn . Enligt läroplanen ska vi inte kategorisera barn tex efter kön eller etnisk tillhörighet , och jag skulle vilja tillägga ålder.Ålder säger inget om kunskap förmågor, intressen, behov. Att dela in barn utifrån åldern är en enorm begränsning för barnen. Pedagoger bygger miljön utifrån en viss ålder och utvecklingen och lärandet nyfikenheten blir lidande. Jag tror på blandade åldrar i lagomt stora barngrupper . Konkurransen blir mindre ,färre konflikter, inga avdelningsbyten. pedagoger får arbeta med hela åldersspannet, språkutvecklingen tydlig, stressen mindre, tryggare miljö, färre kontakter, färre barn färre vuxna Oavsett ålder, förmågor eventuella koncetrationsproblem finns det alltid utrymme för att samspel uppstår. Framför allt skapas ett omhändertagande i gruppen och det betyder mycket.Om det finns ett normkritiskt tänkande , använd det och fundera över hur grupperingar efter ålder stämmer överens med er framtagna likabehandlingsplan samt värdegrundsfrågor. Gör det utifrån barnen inte vad som är bäst för personalen .Vi vet att barn behöver utmaningar och att barn lär av barn. Yngre av äldre och tvärt om. Förskolans läroplan, bygger till mångt och mycket på Vygotskijs teorier om ett lärande i samspel med andra, Barn är olika och har olika behov, oavsett ålder Jag funderar över uttrycket större kontra yngre barn. Var går gränsen- Börjar storbarnslivet vid tre års strecket eller fyra ? För mig är alla barn i förskolan oavsett ålder små barn med olika behov. Det finns de som är i större behov av närhet och trygghet än andra, och detta oavsett ålder. Jag förespråkar så klart utvidgade syskongrupper högst 18 barn och 3 förskollärare på heltid
Agneta
Etiketter:
läs/sevärt,
mina tankar,
om barn,
pedagogik,
Temadagar,
Vargdagar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar