Små forskare i förskolan eller fria lekande barn? Finns utrymmet idag i våra storgruppsförskolor? Disciplinerad lek dvs leken skall fylla en funktion som leder till lärande med andra ord i syfte att få fram och utveckla barnens färdigheter. Vad är fri lek? Frivilligt uppkommen av barnet.Leken uppstår spontant och har inget med uppsatta mål att göra. I leken blandas fantasi och kreativitet . I leken kommunicerar barnen med varandra och tar till sig olika sätt till samspel.I leken kan barnen också bearbeta olika händelser dom varit med om.
Alla har vi väl hört barn leka och föreställa sig med olika röster, eller hört barn som talar till varandra --då är jag kungen då och jag hör att du vill komma in--- osv många härliga stunder som jag haft när jag lyssnat och iakttagit barn som låtsaslekt. Empati till att i leken sätta sig in i hur andra känner och tänker är något dom kommer på under lekarnas gång.I leken är allt möjligt Den fria leken utmanar barnen till att hoppa klättra balansera det ingår liksom i leken att klättra uppför en stor sten.Detta kan ibland vara lugna lekar och ibland stojiga lekar men som jag tidigare uttalat mig så är det nyttigt med kaos ibland.Som Matti Bergström finsk hjärnforskare uttrycker det.
Kaos är kreativitetens barnkammare
Om allt från den pedagogiska miljön till pedagogers syn på vikten av att lek ska vara lärande, ja då leds barnen in i färdiga fållor och fråntas egentligen barnens möjligheter till egna tankar. Idag finns faror bla då många förskolor arbetar efter Reggio Emilias filosofi. Vilka risker ?Jo denna filosofi vill inte tala om anknytning. omsorg eller behov detta som ska inkluderas som en helhet i våra verksamheter.Lärandet står i centrum.i ett regelstyrt koncept där många förbud råder.
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar