söndag 8 oktober 2017

VÄXELVERKAN




Nu är jag inne på detta med lärande omsorg och undervisning i förskolan. Har varit inne på detta ämne vid flertal tillfällen men känner en stor sorg över hur våra barn har det idag.Eftersom vår svenska förskola blivit italiensk  så finns inte längre utvecklingspsykologin med på agendan.Denda idiologi omgärdas av måmga förbudsstängsel vill jag mena. Omsorg och anknytningsbegrepp små barns behov   som på vetenskaplig grund  grundar sig i barns olika utvecklingsstadier.Jag blir rädd för att bardomen som aldrig går att återskapa tas ifrån många av dagens barn. Jag blir så trött på orden. Det kompetenta barnet. ,förskolan lägger grunden till barns lärande och barns nyfikenhet till utforskande. Detta är ju dessvärre inte sant.  målet med förskolans verksamhet utifrån läroplanen handlar inte om att vi som pedagoger ska bestämma hur barn bör vara, vad som ger pluspoäng    . är du lesen och skrämd och otrygg  och i behov av omsorg så fås inga pluspoäng. Nej aktivt sökande små vetenskapsmän ska det vara då faller du inom ramarna av att vara det kometenta barnet. men hur hänger det ihop med att alla barn är kompetenta. det hänger inte ihop. Små barn som inte  får sina behov tillgodosedda kommer att få svårt att  bli ett nyfiket utforskande barn. Förskolan lägger inte grunden för varken det ena eller andra förskolan tar vid . Glöm inte att barn har föräldrar  före dom kom till förskolan.Vi säger ju inte för den skull att vi är hemma och undervisar vårt barn. Grunden läggs av föräldrarna.Vi läser och tittar i böcker.Vi rullar bollar , vi pratar och berättar vi benämner, sätter ord på saker . vi pratar sjunger  . pussar kramar jollar busar leker titt ut, vi ramsar och gör fingerlekar, vi spelar musik. Vi går promenader berättar vart vi ska vad vi ser .vi bygge med klossar rasar bygger upp.vi plockar sorterar i  plocklådor  . vi benämner färger siffror, vi uppmuntrar att dricka ur mugg själv, vi ger dom sked till måltiden, ja nu stoppar jag men  vi föräldrar lägger grunden till det livsänga lärandet. Och jag är övertygad om att 99 procent av alla föräldrar gör det. Att ge barnen en bra självbild och själkänsla gör vi både i förskolan och i hemmet genom att bekräfta barnet.Tar tillvara barns nyfikenhet genom kommunikation gör vi nog både som föräldrar och pedagoger. Barns fria lek tror jag är friare i hemmen än i förskolan,Tvärt emot reggio tror jag på den kompetenta föräldern och den kompetenta pedagogen.EN KOMPETENT FÖRÄLDER OCH PEDAGOG DELAR  BARNS UPPLEVELSER,, SVARAR PÅ FRÅGOR  LYSSNAR  UTAN ATT DISTANSERA SIG  DEN KOMPETENTA PEDAGOGEN GER SVAR OCH INTE MOTFRÅGOR
Detta uppdelade OMSORG LÄRANDE UNNERVISNING. Livet är ett samspel en växelverkan  allt hänger ihop  och  kan inte separeras från  själa nuet. Man lär så länge man lever  gott folk


http://forskolan.se/stark-kritik-mot-reggio-metoder/
intressant

Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar