olika sätt att tänka eller oförankrat
musikförskolor filosofiska. genusförskolor. freinetförskolor. montessoriförskolor waldorfförskolor . ur och skurförskolor, uteförskolor, dramaförskolor, bildförskolor kulturförskolor ,miljöförskolor. .lär och lek förskolor, sagoförskola , fantasförskolor språkförskolor , reggioförskolor och säker många många fler förskolor med olika profiler inrikningar .Glömde den största verksamheten av de alla dvs den kommunala förskolan. En person med stor betydelse för den kommunala förskolan var Fröbelsom utvecklade ideer som än idag ligger till grund för att det inom kommunala förskolor talas om det fröbleanska tänket.Han sade att "leken är det kommande livets hjärteblad, ty i leken visa sig människans djupaste anlag, hennes innersta väsen."forma "en människoförädlande erksamhet, med lek och självverksamhet", . Den ”fria leken” och den ”samling” Fröbel var upphovsman till är fortfarande dagliga inslag i förskolor över hela SverigeFröbel den fria lekens upphovsman .WOW här kan man tala om att det förmodligen sitter i väggarna i många av våra kommunala förskolor. Tittar på många sidor från kommunala förskolor och märker många skillnader från fristående. Fler utbildade pedagoger, inga storarbetslag färre barn i barngrupperna .längre öppethållande, samt att alla nämner leken och omsorgsbiten som det viktigastei deras verksamheter.Det var en del saker jag såg hos de kommunala förskolorna.Nu när barnen ska vara medforskare i sin vardag enligt läroplan så är det samtidigt intressant vad barnen själva vill få ut av livet i förskolan.Jag var på en förskola och intervjuade några barn och svaren jag fick stämde in på Barn tycker om att leka tillsammans med vänner, de flästa barn uttrycker vikten av att leka och att ha kompisar.. Barn vill också ha med vuxna i sina lekar dvs om leken inte är hemlig.Att leka inne är mer populärt än att leka ute , men pulkåkning gjöra kojor i skogen leta pinnar kottar stenar i skog och mark uppskattas också av många. Leka med lera trolldeg baka tycker många barn är roligt om dom får göra vad dom vill och att det inte behöver vara något som en vuxen bestämt., dans och musik sagoläsning är tilldels populärt.Samling det är inte lek säger ett barn. Att utföra stillasittande aktiviteter verkar inte populärt Ett barn säger Att rita sin familj det är inte lek men att leka tex vargen och kycklingarna det är en lek. När jag och Elin leker sjukhus då är det en lek för vi är inte på sjukhus vi leker det bara.Vad mer älskar barn att göra under dagen i förskolan jo. busa skoja skämta jaga varandra sitta och prata med varandra äta om maten är god dom flesta barnen såg fram mot mellanmålet mer än till lunchen. Aktiviter av interlektuell innebörd styrda och bestämda av vuxna ogillas
Genom leken lär barn,ta inte lärandet för allvarligt dom lär sig bara dom får leka. En kommunal förskola skrev så bra"Verksamheten innehåller lek och olika aktiviteter för att stimulera barnens utveckling och lärande både inomhus och utomhus. Omsorg, lärande och fostran bildar en helhet i förskolans verksamhet. Likväl som matematik, språk och naturvetenskap och teknik är betydelsefullt för barns utveckling och lärande så är omsorgen minst lika viktigt. Omsorg är till exempel att tvätta händerna själv eller klä av eller på sig ytterkläder i hallen eller sköta toalettbestyr. Vi låter omsorgen ta tid. Omsorgen är ett betydelsefullt inslag i vår verksamhet där barnen utvecklas, och hjälper varandra.
Många av reggio inspirerade förskolor har man rensat bort anknytningsbegreppet barns behov och omsorg , sorgligt men sant .Jag själv skulle idag välja traditionell pedagogik som bygger på läroplanen och som gagnar barnen.Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar