söndag 14 mars 2021

PESONALBRIST

Bristen på förskollärare är enorm.Idag har endast 28%  förkollärarleg i stockholm .Varierar i övriga landet ,sämst ser det ut att vara i de kommuner som endast kan uppvisa 19%. Dvs  detta innebär att en del förskolor inte har någon förskollärare alls anställd .I dessa förskolor arbetar barnskötare samt outbildad personal.Det verkar som politiker som fattat beslut om vårt skolsystem  och skrivit in i skollagen att förskollärare har ett särskilt ansvar för att det bedrivs undervisning i våra förskolor inte har koll på läget överhuvudtaget. Trots att politiker och makthavare har alla siffror på bordet, dvs det finns inte tillräckligt med förskollärare i Sverige idag, det fanns inte tillräckligt med förskollärare då när besluten togs om förskollärarnas roll i undervisningen oavsett denna vetskap så fattar man dessa beslut.Många förskollärare , de få förskollärare som finns kvar i våra förskolor idag , går på knäna, har alldeles för många arbetsuppgifter att utföra som inte handlar om att vara med barnen utan de så kallade kringuppgifterna .Många går in i väggen blir sjukskrivna och många lämnar yrket.Såg ett inlägg idag på sociala medier där en utbildad förskollärare frågade om råd vilka andra yrken de förskollärare valt som slutat inom förskolan.Om förskolan ska ha en chans att överleva måste det till hårda tag ,det måste lagstadgas om hur många barn som får finnas i varje åldersgrupp.Om man nu fattat beslut att förskollärare skall bedriva undervisningen i förskolan, ja då får man lagstadga att det måste finnas minst två förskollärare per avdelning för att undervining skall kunna genomföras.Om det inte finns förskollärare så kan inga sådana avdelningar i dagens läge driva verksamhet.Det är trots allt så att de flesta föräldrar inte placerar sina barn i förskolan för att deras barn skall bli små Einstein utan orsaken till placeringar är att föräldrarna måste arbeta.Undervisning är inget nytt har funnits sedan Barnträdgårdarna som byggde på Friedrich Fröbels (1782-1852) pedagogiska filosofi.Där hade leken stor betydelse för den dagliga verksamheten, vilket vore det naturliga även idag .Mitt favoritutryck:"Learning by doing" betyder ”att lära genom att göra”. AGNETA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar