söndag 5 december 2021

ROMBYGGE

Det kompetenta barnet.Barnarbete.Genustillhörighet.Rättigheter. Ja vad bra att vi i vår tid kommit en bit på väg i många frågor som berör barn och deras välmående.På gott och ont skulle jag vilja tillägga.Börjar med synen på det kompetenta barnet. Detta påstående började härja i våra förskolor då Reggio Emilia gjorde sin entre i svenska förskolor. När jag idag tittar på hur pedagoger ska försöka förklara vad som menas med det kompetenta barnet så handlar det egentligen om barns utveckling varken mer eller mindre..Som en RE -Pedagog på en småbarnsgrupp uttrycker det:Det är ju trots allt begränsat det är ju inte allt dom kan men om dom vill prova får dom försöka.Dom får prova klä på sig själva,bre smörgås själva ,välja vad dom vill göra det är viktigt att pedagogerna tror på barnet att barnet klarar av det.Det är väl så vi gör med våra småttingar anser jag oavsett om dom är i förskolan eller hemma.Barnen kommer inte till förskolan som oskrivna ark dom har gått "förförskola" i sina hem så för pedagoger är det bara att fortsätta med arbetet som i stor utsträckning i småbarnsgrupper handlar om omsorg och en vidare utveckling under småbarnsåren.Eftersom småbarnshjärnan inte går på bägge växlar dvs höger hjärnhalava är dominerande under de ca 3 första åren. Högra hjärnhalvan har med våra känslor och ordlösa signaler att göra tex skratt gråt ilska.Små barn har så klart de medfödda förmågorna som utvecklas över tid tex sociala , intellektulla , emotionella och motoriska.Om barnen får ta detta i sin takt utifrån sin mognad då blir det bra, men om vi vuxna forserar fram förmågor som barnet inte besitter ja då blir det nederlag och olust att försöka igen.Tids nog blir vi kompetenta till en massa saker i livet .Rom byggdes inte på en dag (latin: Roma uno die non est condita) är ett ordspråk som styrker behovet av tid för att skapa stora saker. Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar