onsdag 19 juli 2023
METODER
Allt började visst i en förskola i Stockholm.Snabbinskolning, metoden som kallas för föräldraaktiv inskolning eller tredagarsinskolning . Enligt skollagen (SFS 2010:800, kap 1 §5) fastslår i en ramlag att utbildningen inom skolväsendet ”ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”.Så är det inte i detta fallet.Varken vetenskaplig eller beprövad .Personal och föräldrar är väldigt nöjda ,det går snabbt och effektivt.Ja det gagnar ju dom i första hand. Utdragna inskolningar på 2 till 3 veckor tycker många är väldigt påfrestande.Att förvandla 3 veckor till tre dagar vilket mästerligt påhitt.Metoden spreds som en löpeld och fler och fler förskolor anammade det nya systemet. Beprövad erfarenhet? Vetenskaplig grund?Vilka är det som ska bli trygga och var tog anknytningsteorin vägen? Vikten av anknytning och det lilla barnet finns det väldigt mycket vetenskaplig forskning kring ,den beprövade erfarenheten är lång och utifrån barnens behov väldigt välanpassad tidsmässigt ca 2-3 veckor, och allt pekar på att det inte är barnens behov det handlar om när inskolningen kortas ner till 3 dagar.Kvalitet i förskolan bevisas genom att förskolestarten inleds av att barnet omges av trygga kärleksfulla stabila vuxna som öppnar upp för anknytning. Det får inte bli som med digitaliseringen att förskolepersonal leker forskare och att beprövad erfarenhet grundar sig i vad en förskola upplever är ett bra sätt att skola in på. Jag räds framtiden för våra små barn .Vuxnas välmående verkar styra verksamheten mer än ett konsekvenstänk. Agneta
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar