fredag 15 september 2023
GOTIDER
Jag tror att förskoleutbildningen var bättre förr. Mer koncentrerat till ämnen som man verkligen hade användning av i sitt senare arbete som förskollärare.Inom förskolan arbetar vi med små barn. Alltså är utvecklingspsykologin väldigt viktig att ha med sig i bagaget.Att hitta bra metoder för att arbetet ska fungera med barn enskilt och i grupp är viktigt därför fanns ämnet metodik.Att ha verktyg att använda sig av i arbetet med barnen är viktigt därför hade vi rytmik,träslöjd,bild och form , drama,röst och talvård musik och instrument.Pedagogik , hur, när, vad ,vem ? Det var vad vi fick med oss en gedigen inblick i vad vårt framtida yrke innebar.Förskolorna var små egna enheter 2-4 avdelningar med en förskolechef och en kökspersonal på plats.Idag har vi glömt att vi jobbar med små barn.Att exprementera med vuxna och införa öppna kontorslandskap är väl en sak . Att göra storförskolor och slå ihop flera enheter och ha en chef för 5-6 förskolor det exprimentet fungerar dock inte.Ledarskap dvs en chef på plats är viktigt.Ledarskapet tas över av dom anställda .Idag ser vi sämre och sämre kockar som blivit för många och som sagt resultatet blir sämre. .Ni vet ju fler..... För barnens skull måste många föränringar till.Mindre enheter , chefer på plats ,kock kokerska på enheten ,dokumentationen får inte ta tid från barnen. Anställ pedagoger i barngruppen istället för pedagogistor och ateljeristor.Politiker har lyssnat till att små barn är så kompetenta så dom klarar stora barngrupper stora matsalar öppna ytor och ..ja dom klarar nästan av allt själv .Tröst blöjbyten ett knä en kram att bli sedd få höra sagor från en levande människa konflikthantering svar på frågor vem tar hand om den biten?Mig veteligen har jag inte sett den förmågan hos de små liven under mina 37 år i yrket Nu är det ju så att allt handlar om när det gäller små barn om hjärnans utveckling.Den fungerar ungefär likartat för alla små barn Det heter lär dig krypa lär nig sen att gå det kallas för utveckling .På vuxna med förhoppningsvis färdigutvecklad hjärnkapacitet kan man prova tex öppna kontorslandskap för att senare komma på att detta gynnade inte arbetarna utan snarare tvärtom .ALLTSÅ SÄTTER MAN UPP VÄGGAR IGEN OCH GÖR OM SÅ DET PASSAR DEN SOM SKA UTFÖRA ARBETET.Ja det är vad som sker idag. Skillnaden är att barn inte kan säga stopp vi vill inte sitta i stora matsalar och äta Vi vill inte ha stora lekhallar Vi vill ha ..Utifrån vad vi lärt oss som pedagoger så vet vi förhoppningsvis en del om barns utveckling samt kan läsa av hur barnen mår i våra verksamheter idag så vi får utifrån kunskaper om barn föra barnens talan.Just nu handlar det mesta om pedagers förfärliga arbetssituation, Stora barngrupper, föräldrar som inte håller tider, överbelstning alla går på knäna .Jag hoppas verkligen att pendeln vänder tillbaka.Vi måste ta till vara det som var så bra i svenska förskolan.Nu styrs våra förskolor från utbildning till kommun av Reggio Emilias tankar ja jag vet inte men någon stans på vägen har förskolepedagogiken fått ge vika för andra värden.
Agneta
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar