söndag 23 juni 2013

KREATIVITET KRÄVER ETT STORT MÅTT AV FANTASI!



När andra går i skolan då sitter dom vid bänken och lyssnar på fröken för så ska det va´, men jag...jag sitter på fröken och lyssnar på bänken...för att jag är inte som alla andra jag.

När andra är kära så sitter de på soffan och pussar på killar för så ska de va´, men jag...jag sitter på killen och pussar på soffan...för jag är inte som alla andra jag.

När andra fiskar så sitter de på bryggan och kastar med spön för så ska det va´, men jag...jag sitter på spön och fiskar på bryggan...för jag är inte som alla andra jag.

När andra fyller år så sover de i sängen och väntar på tårtan för så ska det va´, men jag...jag sitter på tårtan och väntar på sängen...för jag är inte som alla andra jag.

Är alla människor kreativa i sitt sätt att tänka? Ja, det vill jag nog hävda om vi bara inriktar oss på förmågan att lösa olika problem. Lägger vi däremot till orginalitet samt förmågan att se möjligheter och förmågan att vara flexibel, så blir skaran av kreativa personer genast färre. Vår uppgift som pedagoger i förskolan är b la att ge barnen tid till tankar och fria val. Barnen måste få vara i en tillåtande miljö så att dom kan träna och prova sig fram och våga tänka i nya banor.Viktigt i barnens utforskande är att dom blir uppmuntrade. Du kanske upplever att detta är ju en helt galen idé, det som t ex "Pelle" tänker göra. Men, utifrån ett flexibelt tänk och en förmåga att tänja på dina gränser så blir du nyfiken istället. I en ikke tillåtande miljö hämmas kreativiteten och fantasin ligger i träda.Vi vuxna måste vara lite tokiga. Vuxna som vågar visa vägen. Jag vet att jag på min förra arbetsplats älskade att hitta lösningar som barnen kunde utropa "men...Agneta vad tokig du är". Detta hände b la vid något tillfälle då jag skulle slå i en spik, men inte kunde lämna gruppen för att hämta en hammare. Jag tog en kavel och det gick så fint så. Gör om invanda sångtexter och hitta på en fortsättning på t ex Rödluvan eller en ny tappning t ex Rödluvan i förorten som tog pendeln till mormor. Gör lite tvärtom och lite hit och dit - upp och ner samt överaska och improvisera.Visa för barnen att det är helt ok att ha omaka strumpor en dag. Vi hjälper de ängsliga barnen; ni vet dom som måste ha kontroll på allt. Hur vanten ska dras upp, till vikning av kanter på kläder o.s.v. Tyvärr...tror jag inte att det är så många förskolor där man tillåts gå utanför ramarna, utan följer måttot: Så här har vi gjort och så här gör vi. Kreativa personer kan av en del upplevas som ett hot någon som tar plats och som rör runt i grytan, medans andra personer ser kreativiteten som en styrka.

”Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre” 
(Nalle Puh-A.A. Milne)

/Agneta Svedjeland

1 kommentar: