VARGDAGAR - en blogg om mycket, men mest om barn blir det!

fredag 26 juni 2015

SKOLFÖRSKOLA


Artikel 31Barkonventionen säger 1. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder samt rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. 
 Enligt mitt sätt att se på barnens möjligheter till fri lek i förskolan är vi ute på hal is ,utvecklingen går åt ett helt galet håll.Riktig lek är skapad av barnet i stunden ,barnen gestaltar och intar olika roller.Under lekens gång förhandlas olika åsikter och stora och många erfarenheter tllförs våra barn.Förskolor främjar mer och mer lärandet dvs aktiviteter igångsatta av vuxna som har sitt syfte att främja läradet.Då är denna form av styrning av leken en övning för att uppnå resultat.Mao inte fri lek.Fri lek bör ju få vara fri eller hur.Den styrda leken kan handla om  språkstimulans bokstäver mattematik naturkundskap teknik .Att sätta upp lärandemål för leken finns det också förskolor som gör. Med tanke på de reglerade aktiviteter på fritdeden som många barn i förskoleåldrar deltar i , krymper lektiden drastiskt.Dvs mindre tid  både i förskolan och på fritiden.Många förskolor tar utrymmen till mattehörnor språkhörnor  teknikrum osv ,med andra ord krymper lekutrymmena. Låt barnen vara ifred lite mer. Låt dom tänka och fundera själva över det dom upptäcker i vardagen Låt dom få vara nyfikna på smådjur och själva upptäcka hur tex snigeln gör. Nej då kommer någon  klok vuxen och med vetenskplig sannhet förklarar allt och mycket därtill och barnet gick miste om sina egna erfarenheter .Förmodligen fotas även tillfället och dokumenteras  med ord och bild.Om vi fortsätter att ta lektid från våra barn kommer vi få ännu sämre skolresultat framöver.Barnen har ju i princip gått i skolan sedan dom började förskolan  Den livsviktiga leken i bardomen har gått förlorad och den kan inte fås tillbaka ,så  klart att det kommer att visa sig men om kloka pedagoger står upp för barns rätt till lek . samt står upp för sin yrkesstolthet som förskollärare så kanske det finns hopp.Förskolan ska inte leka skola. statusen blir kanske högre men på vilkas bekostnad?

Hellre olärd och klok, än lärd och dum.(Ryssland)

Agneta


Upplagd av agneta kl. 07:04
Skicka med e-postBlogThis!Dela på XDela på FacebookDela på Pinterest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida
Prenumerera på: Kommentarer till inlägget (Atom)

Inlägg!

  • OGYNNSAMT
  • FEEDBACK
  • VÅRVISOR
  • OGENOMTÄNKT
  • ORÄTT
  • DET GODA
  • RÖRELSETJUVEN
  • MAT
  • KVINNA?
  • DREVET GÅR

Bloggarkiv!

Kategorier!

  • läs/sevärt (181)
  • Matlagning/Trädgård (17)
  • mina tankar (180)
  • mina tankar #pedagogik (12)
  • om barn (175)
  • pedagogik (182)
  • småbarnsavdelningar (1)
  • sångtexter (2)
  • Temadagar (142)
  • Vargdagar (186)

Plan

Plan

Länkar!

  • Anne-Marie Körling
  • Victorias ADHD-npf-blogg.
  • Föräldrakraft
  • PIP - Med pedagogik som drivkraft
  • International Foundation for Gender Education
  • UNICEF
  • Maria's Children
  • Riksförbundet Attention
  • Taganka Children's Fund (TCF)
  • Rättviseförmedlingen
  • ChildAid
  • Familjeliv
  • Sognafoto
  • Fridjov Café

Kontakta mig!

Namn

E-post *

Meddelande *

Min Profillänk på Facebook!

Agneta Svedjeland

Skapa en profillänk

Följ Vargdagar på Twitter!

Tweets av @Vargdagar

Translation!

Vargdagar / Agneta Svedjeland / agnetasvedjeland@gmail.com . Använder Blogger.