söndag 9 oktober 2016

GODMORGON


Läser allt som ofta att förskolor särskiljer den pedagogiska verksamheten från barnens övriga tid i förskolan. Jag anser att den pedagogiska verksamheten infaller så fort barnet kliver över förskolans tröskel.Det vill säga pedagogisk verksamhet kan inte startas upp ett visst klockslag och avslutas ett visst klockslag. I förskolan sker mycket under en dag för våra barn. ATT LÄMNAS PÅ MORGONEN. DOM ÄTER FRUKOST LUNCH MELLANMÅL FRUKSTUND. DOM VILAR,UTELEK, INNELEK, SAMLING,BYTER BLÖJOR,LYSSNAR PÅ SAGOR, GÅR PÅ PROMENADER.AV OCH PÅKLÄDNING. hämtning Om man med pedagogisk versamhet menar att barnen under ledning av en pedagog ingår i tex olika aktivitetsgrupper projekt, tema  grupper under tex under 1-2 timmer varje dag så blir det många timmar per dag då ingen pedagogisk verksamhet pågår.Under sommaren pch olika lov då det ofta är färre barn i grupperna sägs det ofta att  ingen pedagogisk verksamhet pågår.Visst pågår det pedagogisk verksamhet under hela dagen. .Förutsättningar krävs så klart dvs goda närvarande pedagoger. Att vara närvarande betyder att vi är med barnen,bland barnen , vet var och med vem barnen leker,intresse för varje barns utveckling, en god lyssnare , en god samtalspartner.Vet vilka barn som behöver stödjas samt vilka barn som kräver extra utmaningar. en god pedagog måste ha bra simultanförmåga dvs kunna ha många bollar i luften samtidigt.Humor Ett stort hjärta och en trygg famn jag vet att jag myntat detta i andra sammanhang ;Att se vad som inte syns och höra det som inte hörs Under hela dagen från lämning till hämtning är vi  närvarande pedagoger som stödjer hjälper lyssnar förklarar lär ut  så visst pågår det pedagogisk verksamhet .Oplanerad pedagogisk versamhet visserligen men det är under dessa stunder du visar ditt sanna jag.  

Resursen är du.

Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar